Annons

De vann! Är lysande stjärnor på sina jobb

zoom Glada vinnare. Hotellchefen Alexander Ihre, 28, och bagerichefen Emelie Lindell, 29, är Årets Unga Branschstjärnor 2017.
Glada vinnare. Hotellchefen Alexander Ihre, 28, och bagerichefen Emelie Lindell, 29, är Årets Unga Branschstjärnor 2017.
NYHETER. Två lyckliga unga stockholmare prisades under måndagen för sina arbetsinsatser inom hotell- och restaurangbranschen. Det blev hotellchefen Alexander Ihre, 28, och bagerichefen Emelie Lindell, 29, som kammade hem priset Årets Unga Branschstjärna.
Annons

–Jag är lycklig idag! Det var hård konkurrens men jag har hela tiden trott på mig själv, säger Alexander Ihre när Besöksliv når honom.

 

För den unga hotellchefen och bagerichefen Emelie Lindell är det här ett kvitto på deras hårda slit. Dessutom vinner de en prissumma om 40 000 kronor vardera som de får använda till kompetensutveckling. Med priset vill grundaren Visita Stockholm höja statusen på jobb inom besöksnäringen och visa vilka karriärmöjligheter som finns.

 

Och Alexander Ihre är ett lysande exempel på detta. Sedan två veckor har han tagit klivet från Nordic Choice traineeprogram för att inta rollen som hotellchef för Quality Hotel Panorama i Göteborg.

 

Träffa Årets Unga Branschstjärnor 2017:

Alexander Ihre, 28.

Jobbtitel: Hotellchef på Quality Hotel Panorama i Göteborg.

CV: Driftansvarig redan som 16-åring på vandrarhem på Möja i Stockholms skärgård. Receptionist och concierge på Nobis Hotel. Marknadsansvarig för Clarion Hotel Stockholm och Arlanda. Senast trainee på Nordic Choice program.

Utbildning: Kandidatexamen från Service Management-programmet i Helsingborg.

Detta gör jag om 5 år: ”Är kvar i branschen och har lärt mig tillräckligt mycket så att jag kan få ännu fler att uppskatta den. Jag hoppas kunna vara en av dem som folk ser upp till, så som jag ser upp till andra kollegor idag”.

Grattis till priset! Hur firade du? Och varför tror du din arbetsplats, Nordic Choice, nominerade dig?

– Igår firade jag med kollegor, vänner och familj och njöt av stunden. Jag hoppas att det är för att jag har gjort ett bra jobb. Under mitt år på Quality Hotel Friends i Solna så var jag där för att utvecklats. Jag ser detta som att jag har gått i rätt i riktning. Och mitt nya jobb i Göteborg visar att jag tagit rätt beslut.

 

Vad är det som gör att du brinner för att jobba med service?

– Jag brinner för att ge folk en wow-upplevelse. Det finns inget bättre ställe att göra det på än ett hotell.

 

Berätta om hur du hamnade i den här yrkesinriktningen.

– Min familj har en gård utanför Strängnäs, Äleby, där de bedriver kurser och konferenser, anordnar jakt och har en restaurang. Jag har växt upp med service, och fortsatt och älska det varje dag.

 

Vad tog du med dig därifrån i din karriär?

– Om man är ett familjeägt företag så är det kanske inte de fysiska förutsättningarna som du har att spela med. Då är det värme och kärlek du kan lyfta fram som en god service. Det är det bästa jag tagit med mig därifrån.

 

Hur tycker du att en bra chef ska vara?

– Vara tydlig och ha högt i tak. Lyhörd för andras åsikter. En person som man kan se upp till och som ser alla individer.

 

Vad ska du göra för prispengarna?

– Pengarna kommer att användas väl i utbildningssyfte. I någon form skulle jag vilja utveckla mitt ledarskap.

 

Emelie Lindell, 29.

Cv: Avdelningschef för både bageri och konditori sedan öppning av Clarion Hotel Arlanda , 2012. Dessförinnan: Konditor Krusenbergs herrgård, konditor på Chokladfabriken, kallskänka på Edsbacka krog (under deras 2-stjärniga period).

Utbildning: Stockholms Hotell- och restaurangskola.

Detta gör jag om 5 år: ”Jag är kvar i branschen och hoppas att jag fortfarande tycker det är lika roligt”.

 

Hur känns det att ha vunnit det här priset?

–Jag har inte riktigt hunnit fatta det än. Jag hade inte förväntat mig att vinna för konkurrensen var stark.

 

Hur kom du på att du ville konditorbranschen från första början?

–Jag har alltid gillat att jobba med mat. Jag har minnen att jag kom hem från skolan och det första jag gjorde vara att ställa mig och baka själv. Mina föräldrar har varit väldigt engagerade med att vi ska vara med och laga i köket. De jobbar med helt andra saker, pappa jobbade som serviceingenjör för labratorieutrustning och mamma är undersköterska. Så tanken var egentligen att jag skulle bli läkare men så kom jag på att jag var rädd för blod!

 

Hur fick du på ditt första konditorjobb?

–Chokladfabriken, där jag hade haft praktik under gymnasiet, hörde av sig och undrade om jag ville komma tillbaka.

 

Din arbetsplats Clarion Hotel Arlanda nominerade dig till Årets Unga Branschstjärna. Varför, tror du?

–Jag vet att de är nöjda med mig. Jag är positiv och drivande och inspirerar de jag har runtomkring mig.

 

Du är chef. Hur jobbar du för att få dina medarbetare att växa i sin yrkesroll?

–När vi planerar upp vad vi ska göra så vill jag att alla ska få lära sig allt. Hos oss turas vi om så att inte en person står med samma saker utan vi delar ansvarsområden.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Att det är så roligt. Jag ser det inte bara som mitt jobb utan även min hobby.

 

Vad ska du göra för prissumman?

–Jag vill gå en ledarskapsutbildning och även en kurs om kavlade degar.

Visita startar upprop mot sexuella trakasserier och kränkningar

zoom
"#nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser" säger Visitas vd Eva Östling. Foto: Visita
NYHETER. För att visa på att en arbetsmiljö inom besöksnäringen ska vara trygg och självklart fri från sexuella trakasserier och kränkningar startar Visita uppropet #nolltolerans.
Annons

En trygg arbetsmiljö inom besöksnäringen har varit och är en självklarhet i medlemsorganisationen Visitas etiska regelverk. Samtidigt nås man idag av berättelser som beskriver en annan verklighet, vilket är helt oacceptabelt, menar Visitas vd Eva Östling.

Ett samhällsproblem

Uppropet ska visa på att frågan är viktig, att man på Visita vill ta sitt ansvar för att ”få ett slut på ett samhällsproblem”, och inte minst bidra till att förebygga fler händelser.

– Uppropet #nolltolerans handlar om att uppmärksamma sexuella trakasserier och kränkningar och visa att vi som näring vill göra mer för att få bort det här problemet. På sin arbetsplats ska det vara självklart att man bemöts med respekt av såväl personal som gäster, säger Eva Östling.

Visita ska inom kort att samla aktörer inom besöksnäringen till ett möte för att diskutera mer långsiktigt vad man ytterligare kan göra.

Gäller även gäster

– Våra medlemsföretag har redan förbundit sig att följa Visitas etiska regler, men det är viktigt att komma ihåg att många av kränkningarna kommer från gäster. Det är förstås helt oacceptabelt. #nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser säger Eva Östling.

Förutom löftet att jobba förebyggande och agera direkt vid eventuella händelser ska företag som skrivit under Visitas upprop, som publiceras på organisationens hemsida, tilldelas en dekal för att markera att det på stället råder #nolltolerans.

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.