Annons

De vann Stora Turismpriset: ”Fantastiskt!”

zoom Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var prisutdelare när Gotlands Museums chef Lars Sjösvärd plockade hem Stora Turismpriset 2016. Till höger om honom står Stiftelsens ordförande landshövding Cecilia Schelin Seidegård.
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var prisutdelare när Gotlands Museums chef Lars Sjösvärd plockade hem Stora Turismpriset 2016. Till höger om honom står Stiftelsens ordförande landshövding Cecilia Schelin Seidegård.
NYHETER. Nu har Stora Turismpriset delats ut. Vann gjorde Gotlands Museum för deras ekonomiska utveckling genom innovativa strategier. "Det är fantastiskt att vi nu kommer att bli en tydligare del inom turism och näringsliv, vi har jobbat mycket för det ", säger Gotlands Museums chef Lars Sjösvärd.
Annons

För 23:e året i rad arrangerar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism utdelningen av Stora Turismpriset. Prissumman är på 100 000 kronor och ges för föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet – som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. I år är vinnaren Gotlands Museum.

– Det känns väldigt bra av flera skäl. Jag ser det här som ett erkännande för hela museibranschen.  Och det är fantastiskt att vi nu kommer att bli en tydligare del inom turism och näringsliv, vi har jobbat mycket för det, säger Gotlands Museums chef Lars Sjösvärd.

Vad betyder vinsten för er?

– Att vi kan komma in i olika sammanhang. Tidigare har man tagit oss lite för givet inom näringslivet, därför är det här roligt. Vi jobbar mycket med begreppet kund och att vi inte ska vara beroende av bidrag, i dag har vi mer än 50 procent i egenintäkter. Det har vi fått ett kvitto på nu.

Hur kommer det sig att ni vann?

– Våra besökssiffror har ökat rejält, bara på de ruiner vi har visningar kring har antalet besökare vuxit från 7000 år 2007 till 237 000 i år. Totalt sett har vi långt över 350 000 besökare per år och det spelar självklart in. Sedan jobbar vi ju med andra i besöksnäringen, exempelvis eventföretaget Go Gotland som råddar eventen i våra ruiner. Det samarbetet är bra för vår synlighet.

Vad ska ni göra med vinstpengarna?

– 100 tusen kronor är mycket pengar för oss, jag tror att de kommer att användas för att jobba mer fokuserat mot besöksnäringen, det blir personlig utveckling för personalen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...