Annons

De vill ge tillbaka på Black Friday

zoom
"Istället för att köphetsa ville vi erbjuda våra gäster att vara med oss och donera pengar istället", säger Mia Loung, marknadskoordinator på Chili & Wok. Foto: Chili o Wok
NYHETER. Inför och under Black Friday haglar erbjudanden och rabatter från hela branschen. Vissa företag tar tillfället i akt att samtidigt ge tillbaka, som kedjan Chili & Wok, och Götaplatsgruppen.
Annons

”Två hotellnätter betala för en”, ”Halva priset för en trerätters middag”. Black Friday är en dag som går ut på att sälja så mycket som möjligt. Men vissa företag ser även en möjlighet att denna dag ge tillbaka till de som behöver.

Kedjan Chili & Wok, som har samtliga av sina 13 restauranger belägna i köpcentrum, fördubblar sin försäljning under Black Friday, det utan erbjudanden.

Istället för att erbjuda rabatter vill man dra nytta av den ökade försäljningen och göra skillnad. För varje beställning under dagen skänker restaurangkedjan därför fem kronor till SOS barnbyar.

– Det är första gången vi gör detta, vi kände att istället för att köphetsa så ville vi erbjuda våra gäster att vara med oss och donera pengar istället. Vi behöver inte tjäna mer pengar just denna dag, utan väljer att skänka till någon som behöver bättre, säger Mia Loung, marknadskoordinator på Chili & Wok.

Varför just Black Friday när alla andra vill sälja mer?

– Vi såg möjligheten att ta in en större donation snabbare, det är första gången vi donerar pengar och ville göra det ordentligt.

Varför föll valet på SOS Barnbyar?

– Vårt företag har en förståelse för verksamhetens värderingar, då våra grundare kom som båtflyktingar till Sverige som barn. De vet hur det känns att vara barn utan trygghet, så det var ett naturligt val av organisation, säger Mia Loung.

Tror du att ni kommer att fortsätta med den här typen av kampanjer?

– Ja, om detta går bra, vill vi göra fler arrangemang och då försöka samarbeta med andra företag i köpcentren där vi finns.

Götaplatsgruppen med restauranger som Toso, Mr P, SK Mat & Vänner och At Park, är en annan branschaktör som vill passa på att ge tillbaka under Black Friday. Restauranggruppens val föll på att ge behövande tillgång till vatten, där man per varje såld dryck under dagen skänker två kronor till Wateraid.

– Det är en liten reaktion från vår sida på vad Black Friday står för och den masskonsumtion som finns, och ett sätt att ge något tillbaka. Denna aktivitet blir också en signal till all vår personal om Götaplatsgruppens miljömedvetenhet”, säger Stefan Karlsson.

Hur jobbar ni i övrigt med hållbarhet i gruppen

– På olika sätt, SK är KRAV-godkänd sedan start, och vi har inlett ett arbete både på Toso och på Mr P där vi bland annat har plockat bort all palmolja och försöker jobba med så mycket ekologiska produkter som möjligt, säger Stefan Karlsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...