Annons

Destinationsbolaget om indragna stödet: ”Sorgligt”

zoom Foto: Destination Funäsfjällen
Foto: Destination Funäsfjällen
NYHETER. Mats Lennartson, vd för Destination Funäsfjällen beklagar kommunens beslut att dra in stödet till Härjedalens turistbyråverksamheter. ”Kommunens beslut går emot det som turistföretagen och invånare vill”.
Annons

Det är från årsskiftet 19/20 som Härjedalens kommun har sagt upp avtalet med destinationsbolagen för Sveg, Lofsdalen, Funäsdalen och Hede-Vemdalen om stöd för att driva sina turistbyråer. Stödet ligger på cirka 2 miljoner kronor årligen.

– Kommunen borde vilja stimulera branscher som skapar jobb och överlevnad för tusentals människor, säger Mats Lennartson, vd för Destination Funäsdalen.

Destination Funäsfjällen har drivit turistbyrå sedan 70-talet, de senaste åren på uppdrag från kommunen. Mats Lennartson anser att det är ”sorligt och beklagligt” att kommunen, som är en av de mest turistberoende i landet, väljer att spara in pengar på just detta.

– Vissa områden i Härjedalen är totalt beroende av turismen, som omsätter miljarder i en kommun som är väldigt liten, då är det rimligt att kommunen bidrar till driften av turistbyråer, säger han.

För Destination Funäsfjällen handlar det om ett tillskott på 700 000 kronor. Är det avgörande för att turistbyråverksamheten ska kunna bedrivas?

– Finns inte dessa pengar att driva och upprätthålla turistbyråverksamheten är det inte säkert att turistbyrån kan finnas kvar. För oss är stödet från kommunen avgörande.

Kommunen menar att företagen kan finansiera den själva. Vad tycker du?

– Vilka företag skulle det vara? Vi har ju medlemsföretag som vi stödjer, men kommunen drar ju även undan mattan för dem som inte är medlemmar.

Vilka risker ser du om turistbyrån skulle tvingas lägga ned?

– Risken med att turistbyrån försvinner är att gästnöjdheten går ned. På lång sikt kan det leda till sämre kvalitet i gästupplevelsen.

Vad har du fått för reaktioner från era medlemsföretag?

– Vi har gjort en undersökning som visar att över 90 procent av företagen i området vill ha en turistbyrå. Kommunens beslut går emot det som arbetsgivare och invånare vill.

Hur tänker du framåt?

– Vi sitter just nu i ett arbete med att hitta en lösning.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...