Annons

”Det är bra för oss inom branschen att vara på tå”

zoom Mikael Tervaniemi är driftchef på Rasta Group.
Mikael Tervaniemi är driftchef på Rasta Group.
SOMMARINTERVJUN. Gästerna längs vägarna blir allt mer kräsna, och det gäller såväl mat på tallriken, som service och övrigt utbud. Det är något som Mikael Tervaniemi på Rasta Group välkomnar.
Annons

Familjeföretaget Rasta Group startade 1973 med den första anläggningen i Brålanda. I dag jobbar samtliga fyra syskon i bolaget, som har 25 enheter längs Sveriges motorvägar, samt en rad restauranger som Trägårn i Göteborg, Rådhuskällaren i Malmö, Skansenrestaurangerna, Dramatenrestaurangerna och Haga Forum i Stockholm.

– Vi har också en konferens- och kioskverksamhet på Nya Ullevi och på Gamla Ullevi i Göteborg, säger Mikael Tervaniemi som är driftansvarig på Rasta Group.

Ni vill fortsätta att växa inom vägkrogar, hur ser tillväxttakten ut?

– Absolut. En sund tillväxt för oss är en enhet per år. I juni öppnar vi i Brändåsen utanför Örebro, och satsar även mer i Götene på till exempel fler hotellrum.

Kraven på såväl mat som service ökar. Har ni märkt av det?

– Det märker vi definitivt. Och så ska det vara. Det är bra för oss inom branschen att vara på tå. Samtidigt är det en utmaning. Varje kund är en ny kund, precis som att varje dag är en ny dag. 

Hur möter ni dessa ökade krav?

– Vi slår ett slag för vällagad husmanskost. Vi vill lyfta klassiker som alltid funnits, och servera det för en ny kundgrupp. Förutom att vi har utbildade kockar på alla enheter har vi utbildat övrig personal i att lägga upp maten vackert. Det ska samtidigt gå snabbt att servera eftersom kunden ofta har bråttom. 

Hur har ni planerat inför sommaren?

– Juli är vår absolut viktigaste månad och den måste planeras i god tid. Det är till exempel viktigt att det finns en chef på plats på varje enhet. Vår personal har också genomgått kompetensutveckling.

Hur stor del av omsättningen står sommarmånaderna för?

– I dag omsätter vi över 1,3 miljarder kronor. Under juli månad hoppas vi på 300 miljoner i omsättning.

Konkurrensen ökar, bland annat från McDonalds som expanderar längs vägarna. Hur möter ni den utvecklingen?

– Vi erbjuder något annat. Husmanskost på porslinstallrikar där man kan äta i lugn miljö, men där det även går fort att få maten. Vi jobbar mot devisen ”allt i ett stopp” där det ska finnas restaurang, fastfood, kaffekoncept och möjlighet att tanka och besöka en fräsch toalett på samma stopp.

– För oss är helheten och bredden viktig, vi har till och med övernattningsmöjligheter på vissa enheter. Våra lägen är också viktiga. Man ska inte behöva svänga av vägen och snirkla sig in i något köpcentrum för att hamna hos oss. Det ska vara enkelt. 

Ni tog ner Rasta Group från börsen för något år sedan och lät det övergå i privat ägo. På vilket sätt har det påverkat företaget?

– Vi i familjen är väldigt glada över att vi lyckades köpa ut företaget från börsen, även om vi hade majoritet i bolaget också tidigare. Det var en dröm som vi och vår pappa haft länge. Det var inte någon handel i aktien och börsen är både kostsam och tidskrävande. Nu kan vi fokusera på det vi är bra på och blir ännu mer effektiva.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...