Annons

Det här vill utländska turister göra i Sverige

zoom Shopping står högst upp på de utländska turisternas att göra-lista när de är i Sverige. Foto: Colourbox
Shopping står högst upp på de utländska turisternas att göra-lista när de är i Sverige. Foto: Colourbox
Under årets rekordsommar växte utländsk turism till Sverige nära dubbelt så mycket som sommaren innan. Och väl i Sverige står shopping högst upp på besökarnas att göra-lista.
Annons

Sverige blir ett allt populärare turistmål, framför allt under juni, juli och augusti. I somras gjordes 450 000 fler övernattningar i Sverige jämfört med samma period under fjolåret, och hittills under 2018 är det nära en miljon fler övernattningar än 2017 som uppmätts, enligt statistik från Tillväxtverket/SCB.

I en målgruppsanalys har Visit Sweden tagit reda på vad turisterna helst gör när de väl är i Sverige. Svaren avser aktiviteter under en genomförd Sverigeresa de senaste fem åren, och respondenterna är resenärer från Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Nu har resultaten presenterats: Shopping, stadsliv med nöje, museum och restauranger, samt den svenska landsbygden, är det som lockar allra mest.

– Sveriges livfulla städer, lättillgängliga skogar, genuina samhällen, långa vackra kuster och inte minst svenskarnas öppenhet uppskattas av fler turister för varje år, säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist i ett pressmeddelande.

Sveriges största utlandsmarknad är Norge, och norrmännen är även den grupp som ökat med flest övernattningar under sommaren; 171 000 stycken, och de nådde därför rekordnivån 2,3 miljoner nätter. Och våra grannar i väst gillar sin shopping extra mycket – här var den ett ännu mer omtyckt nöje än hos andra nationaliteter. Även danskarna verkar uppskatta Sveriges utbud av butiker, men förutom shoppingen har de även en förkärlek för naturupplevelser och den svenska landsbygden.

Totalt under 2017 gjordes 16,2 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och privat förmedlade stugor och lägenheter i Sverige, och vad den förväntat högre siffran blir under 2018 återstår att se.

Läs också: Rekordsommaren lockade fler turister

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...