Annons

”Det vi gör för tankarna till Toscana”

zoom Pippi, raukar och Västerviks hamn ska locka fler turister<br />
 till den gemensamma destinationen. Foto: Västervik, Astrid Lindgrens Vimmerby
Pippi, raukar och Västerviks hamn ska locka fler turister
till den gemensamma destinationen.
Foto: Västervik, Astrid Lindgrens Vimmerby
NYHETER. Vimmerby, Västervik och Visby har massor gemensamt. Tillsammans gör de en stor investering för att marknadsföra sig som en turistregion, mot svenska storstadsbor och tyskar.
Annons

– Det vi gör för tankarna till exempelvis Toscana, en region där man kan åka runt och kombinera sina olika upplevelser, säger Peter Göransson, Turistchef i Astrid Lindgrens Vimmerby.

När båttrafiken återupptogs mellan Västervik och Gotland för tre år sedan, började destinationerna diskutera ett framtida samarbete för att locka fler besökare. De riktar sig till samma målgrupp, och samma marknader, som Östergötland, Stockholm/Mälardalen och Tyskland.

I år blir samarbetet verklighet med fokus på att få ihop ”storyn” och det gemensamma greppet i kommunikationen.

– Dessa tre destinationer är alla unika och starka reseanledningar var för sig. Lägger vi ihop dem smart så har vi chansen att inom några år skapa en spännande och stark besöksregion även tillsammans, som på sikt kan komma att bli ett oerhört konkurrenskraftigt alternativ i turistsverige och norra Europa säger Karin Pettersson, tf. marknadschef på Destination Gotland.

Tillsammans ska man i olika mediekanaler presentera en upplevelseregion med en gemensam avsändare. Exakt var man ska synas är ännu inte klart, men en gemensam landningssida är en självklarhet, likaså sociala medier.

– I april sätter vi igång, så ska vi ha ett kommunikationsupplägg klart för den svenska, och ett för den tyska marknaden, säger Peter Göransson.

 Vad lyfter ni fram i kommunikationen?

– Astrid Lindgrens värld är den självklara kroken för oss, och Astrid Lindgrens Näs med trädgårdar och utställningar. Tyskarna kan sin Astrid Lindgren.

I första steget investerar de tre destinationerna drygt en halv miljon i den nya marknadskommunikationen för att ”sticka ut” och visa att man är igång. Men satsningen är långsiktig och ska ske i flera etapper förklarar Peter Göransson.

Några kvantitativa mål har man inte satt upp.

– Vi har inte brutit ned det på det sättet, det kanske inte kommer att välla in en massa tyskar direkt. Men på den svenska marknaden räknar vi med att se effekter direkt.