Annons

Efter fjolårets succé – nu anordnas Gotland Gastronomy på nytt

zoom Idén till Gotland Gastronomy föddes ur förlagan Åre Gastrnomy.  Foto: Pressbild
Idén till Gotland Gastronomy föddes ur förlagan Åre Gastrnomy. Foto: Pressbild
NYHETER. Efter att hon i flera år funderat på att starta en mat- och dryckesfestival på Gotland tog Frida Domnauer i fjol tag i saken – och Gotland Gastronomy blev till. I år hålls festivalen igen – och den här gången två gånger om.
Annons

– Förra året blev väldigt framgångsrikt med ett större intresse än vad jag hade kunnat drömma om, både från fastlänningar och folk från ön. Det är tydligt att mat- och dryckesresor börjar bli allt mer trendigt, säger Frida Domnauer.

Inspirerad av Åre

Efter att Frida Domnauer, som till vardags äger och driver Värdshuset Lindgården på Gotland, sett sina vänner engagera sig i Åre Gastronomy Week föddes en idé. Hon ville göra samma sak själv, fast på Gotland.

– Jag hade länge imponerats av den enorma drivkraft vi har på ön och det fantastiska utbud vi har av bra restauranger, producenter, odlare och bönder. Jag brinner för ön och kände att det var dags att samlas kring en långhelg för att hylla den gotländska gastronomin, säger hon.

Hotellen fullbokade

2018 blev visionen verklighet, och besökare från hela Sverige besökte ön för att delta. Många av programpunkterna var fullsatta och hotell fullbokade. I år kommer evenemanget att anordnas en helg under våren och en helg på hösten, för att kunna ta tillvara på säsongerna och dess smaker.

– Min tanke har hela tiden varit att ha att ha en helg även senare på året. Då får man med hela skördetiden på hösten också, förklarar Frida Domnauer.

Tanken bakom evenemanget är att få folk att få upp ögonen för Gotland och att gynna den lokala besöksnäringen.

– Det skapar en ny reseanledning till Gotland och lyfter dessutom den gotländska gastronomin. Turismen här är vanligtvis väldigt centrerad till sommaren, men på det här sättet utökar vi den och gynnar lokala aktörer. Efter förra året är det många som sagt att de vågat starta säsongen tidigare – just tack vare festivalen och alla besökare.

Under fjolårets upplaga kunde besökare bland annat gå på föreläsningar, äta lokalodlade luncher och middagar samt testa på en rad olika aktiviteter; som att göra egen glass, baka bröd eller vara med och göra ost. I år kommer alternativen att vara ännu fler.

– Förra året hade vi 92 programpunkter, och i år kommer listan att utökas. Det är många som har velat ansluta sig efter att de såg hur lyckat fjolåret blev. Det är nog även fler som vågar delta, vi har sagt till aktörerna att man inte behöver uppfinna hjulet på varje aktivitet – det räcker oftast med att visa vad man sysslar med i sitt vardagliga arbete på något sätt.

Evenemanget har även gett en annan positiv effekt.

– En följd av helgen var att samarbeten mellan producenter och aktörer utvecklades. Man kan tro att alla här på Gotland redan har koll på varandra, men det visade sig att det inte alls var så. Efter förra årets vecka har många samarbeten uppstått och nya kontakter knutits – det är väldigt kul att se och något som gynnar hela besöksnäringen på ön.

Till årets två festivalhelger kommer programmen att vara mer lättillgängliga.

– Något vi tagit med oss från förra året är att aktiviteter kanske inte behöver vara så exklusiva. Folk vill ha möjlighet att gå på flera evenemang under helgen och det är viktigt att lägga det på en rimlig nivå prismässigt, det kan bli väldigt bra ändå. Om inte annat blir det en väldigt bra reklam för ens verksamhet.

På lång sikt vill Frida Domnauer utveckla festivalen och även försöka locka en internationell publik.

– I år har vi tryckt upp information på engelska och tyska, men vi vill fortfarande först och främst satsa på att bli riktigt etablerade i Sverige. Sedan är planen att försöka göra det internationellt. Vi samarbetar just nu med Destination Gotland som kommer att erbjuda paketresor under helgerna, och vi kommer att ha ännu fler samarbeten i framtiden om allt går som planerat. Fortsätter det att gå så bra som det har gjort kan det bli hur stort som helst.

När: 25-28 april & 3-6 oktober.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...