Annons

Efter hot om skrotning: SJ satsar på nattågen

zoom
NYHETER. Till 2018 ska SJ rusta upp sina nattåg för 150 miljoner. Ett glädjande besked för svensk besöksnäring – och tvärt omkast – efter het debatt där nattlinjen till Jämtland var nedläggningshotad förra året.
Annons

Nattåg är ett bra och hållbart sätt att kunna se mer av Sverige, och tågen har varit oerhört viktiga för besöksnäringen. Men som Besöksliv tidigare har rapporterat om så har de varit farozonen för nedmontering. Framförallt har nedläggningen av nattåget till Jämtland varit en het fråga, och STF samlade under 2016 tusentals namnunderskrifter för att påverka SJ och berörda politiker i frågan.

Med den nya strategin har man fått rätt till slut.

[LÄS MER: [”Skrotade nattåg påverkar besöksnäringen negativt”]

[LÄS MER: ”Klart spår för nattåg till 2020”]

 

150 miljoner till nattåg

Den 15 februari 2017 presenterade SJ ett nytt investeringspaket om nio miljarder kronor, som bland annat ska innefatta köp av 30 nya snabbtåg. Men en mindre omtalad nyhet i samma satsning är att 150 miljoner har öronmärkts för nattåget.

− SJ har haft en mycket positiv resandeutveckling de senaste åren, och med ett mycket starkt resultat 2016 kan vi göra rejäla satsningar på våra fordon. En av satsningarna handlar om ombyggnad, upprustning och komforthöjning av alla våra nattågsvagnar. Nattågsresandet är populärt, och nu vill vi skapa en ännu mer attraktiv resa för att nå fler resenärer på SJ:s nattågslinjer Göteborg-Stockholm-Åre-Duved och Stockholm-Malmö, säger SJs vd Crister Fritzson i en skriftlig kommentar till Besöksliv.

Ungefär samtidigt som SJ lanserade sina stora planer släppte Visita tillsammans med tankesmedjan Fores rapporten ”Sverige – vi löser det! Rapport om hållbar besöksnäring”. I rapporten läggs stor vikt vid en omställning av transportsektorn för att klara utsläppsmålen, och för den svenska besöksnäringen spelar tåget fortsatt en stor roll i en hållbar utveckling.

 

”Positivt beslut”

Anna Hag, strateg på Visita, har följt tågens utveckling under lång tid, och är positiv till SJs beslut att satsa.

− Det här är jättebra och rimmar väl med utvecklingen av en hållbar besöksnäring, säger hon. Om vi vill att besökarna ska ta tåget måste det vara bekvämt, punktligt och prisvärt. Vi vill ingenting hellre. Det är dock viktigt att man ser till alla transportslag, så att flyg, tåg och buss kan kombineras och att det går lätt att byta mellan dem, säger hon.

Det är lättare sagt än gjort. Att som turist ta sig runt på egen hand mellan olika svenska trafikslag är fortfarande svårbemästrat; att boka biljetter från utlandet nästintill omöjligt. Den samlande kraften med en sömlös svensk kollektivtrafik saknas på de flesta håll fortfarande, menar Anna Hag.

− Kommunerna tar sitt ansvar, men över gränserna funkar det inte. När det blir för komplicerat väljer turister bort kollektivtrafiken eller tåget, vilket är väldigt synd. För oss på Visita är den viktiga frågan att Trafikverket tänker in besöksnäringen i alla sina perspektiv när det gäller transporter och infrastrukturplanering.

 

Lång väg till tillgänglighet

Faktum kvarstår att en lång rad svenska turistdestinationer är beroende av ett inrikesflyg som kan pressas bort ytterligare av en eventuell flygskatt. Tåget når inte ända fram, eller så är det för tidskrävande − om inte nattliga avgångar kan erbjudas.

Men SJ håller dörrarna på glänt inför framtiden.

− Med högre effektivitet och komfort på våra nattåg hoppas vi att fler hittar det här utmärkta alternativet för resor till Jämtland. Det är SJs bidrag till att göra nattåget mer efterfrågat. Högre efterfrågan kan då leda till fler avgångar, säger Crister Fritzson.

 

Kräver offentliga satsningar

Det faktum att SJ tar tag i frågan igen är positivt, menar Anna Hag, som också hänvisar till ett ökande intresse för naturturism och hållbart resande.

− Vår näring kan bidra till att tåglinjer kan få vara kvar, och då är det viktigt att kunna visa att man får trafik. Finns det en basinfrastruktur tror vi att tågresandet kommer att öka, men då måste tåget vara pålitligt på alla plan, med hög komfort och bra service. Menar man allvar med hållbar turism, då måste vi hjälpas åt att nå dit – och det finns ett offentligt ansvar i botten. Låt oss börja med att tåget får chansen.

MTR utbildar stationsvärdar i turism

zoom För många turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de första personer de möter. Foto: Felicia Andreasson
För många turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de första personer de möter. Foto: Felicia Andreasson
NYHETER. För många turister är personalen i kollektivtrafiken det första mötet med Stockholm. Nu börjar företaget MTR, som driver tunnelbanan och pendeltågen, att med hjälp av Visit Stockholm utbilda sina stationsvärdar i turism.
Annons

Att anlända till en ny storstad som Stockholm med kollektivtrafiken och mötas av stationsvärdar som har fingertoppskänsla och vilja att ge dig service, kan vara guld värt. Det har MTR, som driver både tunnelbana och pendeltåg förstått.

– Vi har länge haft diskussioner här på MTR om hur vi kan bli mer turistvänliga. Många av våra turister kommer ju hit med kommunala transportmedel, konstaterar Iréne Markie, chef inom kundservice på MTR Pendeltågen.

En måndagsmorgon mitt i morgonrusningen på den nya pendeltågstationen i Stockholm city står ett par kundservicevärdar i väl synliga uniformer, redo att hjälpa vilsna själar att hitta rätt i de vindlande gångarna. Inom kort kommer de också att vara redo att ge råd och tips till upplevelsesugna turister.

Vill göra första mötet positivt för turisterna

Dagen innan har MTR:s första grupp av tolv nyanställda kundservicevärdar genomgått en utbildning som arrangeras av Visit Stockholm. Den här dagen ska ytterligare tio genomgå utbildningen.

– För många av de turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de allra första personer de möter, säger Iréne Markie, och förklarar att de vill göra det mötet mer positivt med hjälp av kundservicevärdarna.

Utbildningen, som varar i 90 minuter, kan omöjligt täcka in alla besöksmål i hela Stockholm. Däremot blir den ett första smakprov, som ska väcka tanken och ge inspiration hos de nyanställda kundservicevärdarna att fungera som Stockholmsambassadörer.

Rekryterar för fullt

Att få lära sig mer om Stockholm, förstå vad turisterna är ute efter och vad service innebär, kan förhoppningsvis väcka en nyfikenhet och ambition hos kundservicevärdarna att utveckla sig ytterligare inom området turism.

– Vi rekryterar för fullt, eftersom vi behöver mängder av människor. Vår förhoppning är att åtminstone 50 personer ska vara anställda och ha genomgått utbildningen före årsskiftet, säger Iréne Markie, och blickar ut över folkhavet.

Exakt vad utbildningen kommer att kosta har MTR svårt att svara på, och ledningen menar dessutom att vinsten inte enbart ska räknas i kronor och ören.

– Visst är det en stor satsning ekonomiskt, men vi är övertygade om att det kommer att löna sig, säger Iréne Markie.

Hur många anställda som ska delta i Visit Stockholms utbildning är ännu inte klart. Än så länge handlar det om de nyanställda, men eftersom Stockholms stad och MTR nu sett den stora roll som de här personerna kan spela för besökare, och MTR har 2 500 anställda på stationerna, kommer man att försöka utbilda så många som möjligt av dessa.

Prioriterad satsing

Jan Magnusson, som är ansvarig för eventplaneringen hos MTR Nordic, menar att satsningen är prioriterad eftersom man ser stationspersonalen som en viktig funktion för Stockholm som turiststad.

– Vi ska göra en utvärdering efter de första omgångarna och hoppas kunna hitta former för framtiden, säger Jan Magnusson.

”Ska bli roligt”

Muhammed Harris är en av de nyanställda som gått den första omgången av kursen. Han har precis gjort sin praktik på MTR och väntar på att bli stationerad.

– Jag har tidigare jobbat med event på Tele2, Globen och på Friends och är van vid turister. Att få jobba på det här sättet inom MTR:s regi tycker jag ska bli roligt, säger Muhammed Harris.

Icehotel växlar upp till fine dining

zoom Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers<br />
 nya matkoncept på Icehotel Restaurant. Foto: Icehotel Jukkasjärvi
Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers
nya matkoncept på Icehotel Restaurant.
Foto: Icehotel Jukkasjärvi
NYHETER. Icehotel i Jukkasjärvi inför ett nytt matkoncept för att attrahera fler i målgruppen de som reser för att äta. ”Folk efterfrågar matupplevelser som kan matcha isen och konsten”, säger kökschef Alexander Meier.

När Icehotels säsongsöppna del slår upp dörrarna i december finns en ny bröllopssal och en julmarknad bland nyheterna. Nytt för i år är också restaurangens satsning på ett nytt matkoncept med inspiration från vildmarken och den samiska kulturen – smaker som väntas locka en internationell målgrupp.

– Det är rätter som baseras på närproducerade råvaror som ren, älg, löjrom, röding och hjortron, säger kökschefen Alexander Meier, som tidigare arbetat på den tvåstjärniga Michelinkrogen Le Béarn i Geneve.

Mer arbete per tallrik

För den nya tolvrättersmenyn har man sökt sig bakåt i Jukkasjärvis historia, till tiden för flottning i Torne älv, då flottarna bland annat åt varmrökt sik i bröd.

– Vi gör en variant på detta med chilimajonnäs, löjrom och surgrädde, så det blir lite som en taco. Vi har också en rätt som består av grillad ripa och betor. Det är restaurangens vanliga råvaror, men vi lägger ner ännu mer arbete per tallrik.

Det är på restaurangens veranda som det nya chef’s table-konceptet tar plats. Inredningen hämtar influenser från norrländsk natur med färgval och konsthantverk från den samiska kulturen, som renfällar och trämöbler. Det är hotellets återkommande is-konstnärer Marjolein Vonk, Maurizio Perron och Viktor Tsarski som ligger bakom designen.

Vill få till en social känsla

– I mitten av verandan står ett stort träbord med plats för sexton matgäster som sitter tillsammans och blir serverade mat och berättelser av våra kockar. Vi vill få till en social känsla, när människor samlas så blir det trevligare.

Bakgrunden till satsningen är att man vill nå en ny målgrupp. Långväga gäster med smak för fine dining.

– Våra gäster kommer från hela världen och för en del är maten själva resmålet. Dem vill vi nå med den nya menyn. Vi har flera som efterfrågat ännu häftigare matupplevelser som kan matcha isen och konsten, säger Alexander Meier.

Reklam och närodlat ska sätta anrik skärgårdsö på turistkartan

zoom Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn  Daniel Ekberg ändra på.  Foto: Visit Blekinge
Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn Daniel Ekberg ändra på. Foto: Visit Blekinge
NYHETER. Entreprenören Daniel Ekberg har stora planer för Blekinges skärgårdsidyll Karön med Blekinges äldsta restaurang.

– Utmaningen är att få hit turister säger han.

Det är ett anrikt besöksmål där stockholmaren och sommarblekingen Daniel Ekberg tar över driften den 1 februari tillsammans med sina kompanjoner Lars Millevik och Kjell Persson. I arrendekontraktet med Ronneby kommun ingår både anläggningar på Karön och i Ekenäs på fastlandssidan där man tar färjan ut till ön.

Det handlar om två restauranger, två gästhamnar, en stugby, ställplatser för husbilar plus båttrafiken mellan Karön och fastlandet.

På Karön finns många pampiga byggnader, minnen från badortsepoken i slutet av 1800-talet när ön var ett populärt tillhåll för societeten. Pärlan är schweizeriet där Blekinges äldsta restaurang varit i obruten drift sedan 1877.

Trots det är besöksmålet alltför okänt idag och det vill Daniel Ekberg ändra på.

– Vi ska dra upp beläggningen, säger han.

Daniel Ekberg har själv inte jobbat i besöksnäringen tidigare men har en bakgrund som entreprenör.

Han är varken nöjd med besökssiffrorna för restaurangen eller för stugbyn och gästhamnarna där de ligger på 40-50 procent.

– Det handlar om marknadsföring. Man måste se till att folk vet att det här finns.

För att sätta Karön och Ekenäs på kartan tänker han bland annat samarbeta med stugförmedlingar, gästhamnsguider och restaurangbokningssajten Bookatable.

– Målgruppen är främst folk i medelåldern som på semestern vill äta en god middag eller en lunch i skärgårdsmiljö, säger han.

Det betyder en ganska traditionell meny bestående av husmanskost med inriktning på skärgårdsmat.

– Närodlat och närproducerat är en viktig faktor. Blekinge har fantastiska råvaror, tillägger han.

Att locka blekingar tror han inte är några större problem. Utmaningen är att nå turisterna, såväl svenska som utländska.

En sak han tänker ändra på är öppettiderna, som hittills varit sporadiska.

– Man måste ha kontinuerliga öppettider under säsongen. Folk måste kunna lita på att det är öppet.

Satsningen kommer att kräva folk. Det behövs exempelvis servitriser, kockar, stugvärdar och båtförare.

– Det blir 3-4 på årsbasis och 12-13 ytterligare under sommarsäsongen, säger han.

 

Jureskog vill få in fler i kockyrket med nytt tv-program

zoom Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
NYHETER. Johan Jureskogs matlagningsprogram ”Kockakademin” som har premiär i vår ska inspirera tittarna till att själva vilja bli kockar – vinnaren får ett jobb på hans restaurang AG: ”I programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch”.

Johan Jureskog som setts i TV4-programmet ”Kockarnas kamp” och i TV3-programmet ”Världens bästa burgare” har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen.

– När programmet presenterades för mig kändes det som att en dröm gick i uppfyllelse. Jag är ju tuffa killen som gillar att tävla och vinna. Men jag är också en positiv ledare och i programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch.

 Med start i vår kommer de tio deltagarna att tävla inom ett nytt tema för varje avsnitt, det kan handla om fisk och skaldjur eller det italienska köket. Tävlingsdagen är uppdelad i tre delar: först kämpar deltagarna om en fördel, som en extra kvart med Johan Jureskog, innan de i lag ska laga mat baserat på det givna temat. Sist sker en utslagstävling.

– Det häftiga är att de har så olika bakgrunder, en har jobbat i ett kök på Island och en annan är byggare, men gemensamt för dem är att alla har kockdrömmar. Vi kommer att lära dem att laga mat från grunden och visa hur det är att vara en professionell kock. Tittarna får följa hur de utvecklas både i tävlingsköket och som människor.

Den deltagare som vinner tävlingen får en provanställning på Jureskogs restaurang AG i Stockholm. Och det hoppas han kan få fler att vilja utbilda sig till kockar.

– Vi gör det här eftersom jag vill visa att man med en kort utbildning kan jobba i ett professionellt kök. Jag hoppas att programmet kan inspirera tittarna att själva se en framtid inom kockyrket. Och det behövs eftersom det är kris i vår bransch, ingen vill bli kock längre.

Vad tror du att lösningen är på personalbristen inom kockyrket?

– Det är hälften så många som utbildar sig till kock i dag jämfört med när jag gick ut i mitten av 1990-talet. För att vända den utvecklingen tror jag att det behövs ett fjärde år på gymnasiet då eleverna oavlönat kan jobba i ett restaurangkök och få in en fot i branschen.