Annons

Efter terrorattacken: Liten påverkan i hotellbokningar

zoom Tydliga rutiner för hur hotellen ska arbeta i krislägen. Det säger Kenneth Hultgren från Nordic Choice att hotelljätten har.
Tydliga rutiner för hur hotellen ska arbeta i krislägen. Det säger Kenneth Hultgren från Nordic Choice att hotelljätten har.
NYHETER. Kortvarig nedgång väntas för hotellen i Stockholm efter terrordådet. På längre sikt verkar det inte ha någon större påverkan på stadens besöksnäring. 
Annons

Nordic Choice har flera centralt belägna hotell i Stockholm.

– Under helgen minskade antalet sålda rum något för Nordic Choice Hotels i Stockholm. Men bokningsläget varierar mellan hotellen. Vissa hotell fick fler bokningar då människor inte kunde komma hem på grund av stillastående kollektivtrafik medan andra sålde färre rum, säger Kenneth Hultgren, kommunikationschef för hotellkedjan.

Hotellgruppen sökte själva upp berörda gäster.

– Vi tog snabbt kontakt med de gäster som under helgen hade bokningar hos oss för att erbjuda dem att kostnadsfritt avboka sina rum. När sånt här händer vet vi att många istället väljer att stanna hemma och det var självklart för oss att hjälpa dem med detta.

 

Utländsk turism berörs mest

Inte heller konkurrenten Elite Hotels har sett någon dramatiskt effekt på bokningarna så här långt.

– Vi tror att det är för tidigt att dra några slutsatser men så här långt har vi inte kunnat se någon större påverkan av den tragiska händelsen på Drottninggatan, säger Elite Hotels operative chef Fredrik Berglund och tillägger:

– Vi ska i sammanhanget bära med oss att det är en påskvecka som har ett lägre antal bokningar än en normal arbetsvecka.

Scandic Hotels har flera hotell som ligger i det drabbade området, bland annat Haymarket by Scandic vid Hötorget.

– Eftersom vi är börsbolag kan jag inte säga något om bokningsläget, det är finansiell information och det kommunicerar vi endast i samband med våra kvartalsrapporter, säger Scandics svenska kommunikationsdirektör Heidi Wold.

Anders Steene, docent i turistvetenskap vid Södertörns högskola räknar med en kortvarig effekt på besöksnäringen i Stockholm. Främst berörs den utländska turismen.

– Ett par månaders effekt skulle jag tro att det blir, säger han till Svenska Dagbladet.

 

Medarbetare får samtalshjälp

En annan fråga är om hotellen ändrat sitt sätt att jobba efter terrordådet.

– Vi har tydliga rutiner för hur hotellen ska arbeta i krislägen. Jag tycker att de har fungerat bra, säger Nordic Choices Kenneth Hultgren.

En del anställda där berördes direkt av de dramatiska händelserna i centrala Stockholm.

– För våra medarbetare ute på hotellen var det självklart att bidra och bistå myndigheterna med det som vi har möjlighet till. Det innebar att vi tog hand om människor som varit ögonvittnen till händelsen, människor som skadat sig när de flytt från Drottninggatan, äldre och barnfamiljer som ville hitta en plats att samla sig på, en filt att svepa om sig och något att äta och dricka.

En del av Nordic Choice har krishantering har bestått i att ta hand om den egna personalen.

– Det är fantastiska medarbetare som under fredagen såg saker som ingen ska behöva se och känt oro för vänner, familj och bekanta. Här har vi erbjudit professionell hjälp. Vi kommer nu också gå igenom och utvärdera hur vi arbetat och dra lärdomar från det för att ta vara på erfarenheterna, säger Kenneth Hultgren.

 

Ständig rutinkoll

Även de konkurrenter Besöksliv talat med följer tidigare rutiner.

– När det gäller vårt sätt att arbeta har vi inte gjort några förändringar. Vi har sedan länge ett högt fokus på säkerhet och tryggheten för våra gäster och vår personal är alltid vår största prioritet. Därför är vår personal utbildad för att hantera svåra situationer och vi tränar på det regelbundet, säger Scandics Heidi Wold.

Fredrik Berglund, Elite Hotels:

– Vi ser ständigt över vårt arbetssätt och våra rutiner. Det finns alltid anledning att noggrant analysera om det är något som kan göras på ett ännu bättre sätt.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...