Annons

Efterfrågan genom taket – behövde öppna restaurang

NYHETER. Det är dyrare att tacka nej till stora konferenser än att bygga om. Så tänkte Sjöstugans vd Jonas Olsson – och investerade 1,5 miljoner kronor i sin anläggning. Nu står en helt ny restaurang klar vid Möckelns södra kust i Småland.
Annons

Tidigare tog man på Sjöstugan in extern catering för att ombesörja matutbudet. Men nu väljer de att utöka inom den egna verksamheten istället. Här har nämligen efterfrågan på konferensmöjligheter ökat markant.

– Det är dyrare att tacka nej till stora konferenser än att bygga om. En bra konferensvecka blir bra i resultaträkningen, säger vd Jonas Olsson.

I och med en satsning om 1,5 miljoner kronor ägarna man sett till att en veranda fått tak, utökat antal sittplatser, byggt ett helt nytt kök och bar. Bara ljudanläggningen kostade 100 000 och upprustning av köket 300 000 kronor. I den nya restaurangen basar kocken Andreas Ödemark. Matkonceptet beskrivs som ”rustik mat med finess”.

– Vi kör rätt mycket vegetarisk mat och följer givetvis säsongen, säger Jonas Olsson.

Hur kom ni fram till att ni behövde satsa?

– Jag byggde ett hotell och konferensanläggning för tre år sedan och så byggde vi då senaste åren åtta stycken fina stugor med dusch och toalett som funkar som hotellrum också. Vi hade en kapacitet på över 140 konferensgäster. Med restaurangen vi hade innan kunde vi inte ta emot och förse stora antal gäster med mat. Vi höll istället på med catering till gästerna men det blev så mycket mat att vi lika väl kunde laga den själva.

Trots att efterfrågan är större än för några år sedan kan Sjöstugan nu ta emot större grupper och erbjuda dem mat. Under öppningshelgen var restaurangen helt fullsatt. Den är inte bara exklusiv för konferensgäster. För att möta det stora trycket har Sjöstugan behövt nyanställa.

– Innan hotellet omsatte vi omkring fyra miljoner för hela stället. Nu, med restaurang och camping tillsammans, kanske det blir 14 – 15 miljoner nästa år skulle vi tro. Vi arbetar kanske fyra till på årsbasis och givetvis sommaranställer vi också.

Vad har ni stött på för svårigheter under satsningen?

– Campingen som har byggt restaurangen är ett lönsamt bolag så hos banken var det inga svårigheter och att rekrytera personal har gått förvånansvärt bra. Det blir väl mer till sommaren när vi har öppet längre och det är fler gäster. Men inga svårigheter ännu.

Hur mycket räknar ni med att omsättningen kommer öka tack vare allt nytt?

– Campingen kommer inte ändra sig, det är bra belagt som det är. Det är väl småjusteringar man kan göra där. Om vi talar om restaurangen skulle jag tippa på två, tre miljoner i omsättning. Nästa år, om vi räknar budgetering så hoppas vi att campingen landar på nio miljoner och restaurangen på fem.

Vad blir nästa steg för er?

– Vi har investerat otroligt mycket senaste åren, säkert nästan 14 miljoner. Nu gäller det få upp kassalikviditet, utvärdera och utöka antalet konferenser.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...