Annons

Gårdsförsäljningen: ”Stor betydelse för sysselsättningen”

zoom Idag finns det runt 550 mikrobryggerier, destillerier och vinproducenter i Sverige. Foto: Box
Idag finns det runt 550 mikrobryggerier, destillerier och vinproducenter i Sverige. Foto: Box
NYHETER. Nyheten om att en majoritet av riksdagspartierna säger ja till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker väcker stort hopp hos bryggerier, destillerier och närliggande aktörer i besöksnäringen. 
Annons

I takt med att intresset för dryck har spridit sig bland svenska konsumenter har mikrobryggerier, whiskeydestillerier och vinproducenter vuxit upp som svampar de senaste åren. För dem och närliggande aktörer som vandrarhem och gästgiverier på landsbygden har gårdsförsäljning länge varit en angelägen fråga.

Glädjande besked

I går stod det klart att en majoritet bland riksdagspartierna står bakom ett förslag att låta lokala dryckesproducenter sälja vin och öl direkt till allmänheten, ett glädjande besked för producenterna.

– Ett ja skulle betyda väldigt mycket för oss ekonomiskt. Vi har många besökare – både utländska och svenska, som är förvånade över att man inte får köpa med sig en flaska whiskey hem, säger Thomas Larsson, vd Box Destillery.

Det skulle inte röra sig om några jättevolymer, eller något hot mot Systembolaget, eftersom flaskorna ligger på runt 700 kronor styck, menar Thomas Larsson, men tillräckligt för att påverka bolagets lönsamhet positivt.

– Om vi får upp lönsamheten skulle vi på sikt kunna anställa mer folk, gårdsförsäljning skulle också ge oss en bättre relation till  våra 10 000 årliga besökare.

 Vad skulle ett ja betyda för besöksnäringen i stort?

 – Jättemycket, idag är vi 550 företag från Ystad till Haparanda som är mikrobryggerier, destillerier och vingårdar som sysselsätter 2500 personer. Naturligtvis skulle en gårdsförsäljning innebära att de flesta av dessa skulle ha möjlighet att anställa. Skulle de bara anställa en person till skulle det ge ytterligare 550 arbetstillfällen, säger Thomas Larsson.

Utöver att skapa fler arbetstillfällen kan gårdsförsäljning för många aktörer kunna bli ett steg närmare att bli ett eget besöksmål, tillägger han.

– Kanske inte bara för att man får sälja, men för att man kan ta dit folk, ha en ölprovning och erbjuda gäster att köpa med sig hem, idag är det omöjligt. Det finns ett enormt intresse för öl och whiskey idag, gårdsförsäljning skulle vara ett sätt att ta tillvara på det, säger Thomas Larsson.

”Besökarna vill kunna köpa med sig en flaska”

Jeanette Bohman, kökschef och ägare av Skivarps Gästgivaregård med flera vinproducenter i närområdet tycker att det var på tiden att frågan om gårdsförsäljning lyfts i riksdagen.

– Jag hoppas att det nu går hela vägen igenom så att vi kan få till en ändring. Vi driver ett företag på landsbygden och finns mitt bland vinproducenterna vars viner vi säljer hos oss.

– Våra gäster som besöker gårdarna vill ju kunna ta köpa med sig en flaska. Det är inte så intressant att åka till en vingård om du inte får köpa med sig produkterna hem. För dem som jobbar med detta är det av vikt att få sälja sina produkter precis som för de gårdar som säljer korv eller ost.

Hur skulle det gynna besöksnäringen i stort?

– Eftersom Sverige numera är klassat som ett vinland måste vi kunna ha vinresor till Sverige där man får köpa viner med sig hem. Det skulle gynna hela näringen och gynna oss som verksamhet eftersom vi skulle få mer gäster genom detta. Jag tror att gårdsförsäljning skulle bli jättebra och öppna upp för en helt annan marknad för hela besöksnäringen, säger Jeanette Bohman.