Annons

Finsk falafelkedja vill erövra Sverige

zoom Med mycket vegetariskt på menyn riktar sig finska<br />
 snabbmatskedjan Fafas till en ung och miljömedveten publik. Foto: Besöksliv, Fafas
Med mycket vegetariskt på menyn riktar sig finska
snabbmatskedjan Fafas till en ung och miljömedveten publik.
Foto: Besöksliv, Fafas
NYHETER. Det växande intresset för vegetarisk mat har gjort att den finska snabbmatskedjan Fafa´s kunnat växa snabbt i grannlandet. Nu finns även en nyöppnad restaurang i Stockholm och kedjan kan snart sprida sig till studentstäderna.
Annons

Fafas historia började i december 2011, då en mycket liten restaurang med bara åtta sittplatser öppnade i Helsingfors. Grundaren Doron Karavani gjorde succé med hemlagad falafel och sås i dagsfärska pitabröd.

Nu serveras denna rätt enligt samma recept på 30 restauranger i Finland och Estland och sedan den sista november även vid Odenplan i Stockholm.

– Vår falafelsmet görs av en partner som har vårt recept, eftersom vi inte har maskinerna som krävs för att göra det. Sedan gör vi själva falafelbollarna på plats, säger Robert Lindstedt, vd för Fafas Sverige.

Han förutspår att snabbmat med kvalitet kommer att fortsätta vara en stark trend i Stockholm. Flera krogar har redan ambitionen att servera stans godaste falafel, men de hetaste konkurrenterna är inte fler än att de kan räknas på fingrarna. Därför tror Robert Lindstedt att det finns plats för fler.

– Vi tror det ligger rätt i tiden. Det är ett snyggt och fräscht koncept. Vi blir fler vegetarianer och flexitarianer. Man kan komma ett helt gäng till oss och äta, utan att någon behöver en specialmeny, säger han.

För allsidighetens skull serverar Fafas också till exempel kebab, kyckling eller halloumi i pitabröden. Även om kedjan är känd för sin falafel är det egentligen bröden som menyn är uppbyggd kring.

Doron Karavani upplevde då han flyttade till Finland att pitabörden för det mesta var tråkiga. Han växte upp i Israel där bröden alltid bakades samma dag som de serverades.

Samma princip tillämpas på Fafas i Stockholm.

– Jag får pitabröd levererad måndag till lördag varje morgon. Det är bara på söndag som vi inte har tillgång färska bröd, men det är inget problem för de håller sig drygt ett dygn, säger Robert Lindstedt.

Företaget planerar att öppna restauranger på fler platser i Sverige, exakt hur många kan Robert Lindstedt inte svara på i dagsläget. Efter sommaren ska man sätta en expansionsplan för de kommande åren, ungdomar och kvinnor är restaurangens viktigaste målgrupper.

– Vi tänker vi oss att vi ska ha en kraftig tillväxt, där främst alla universitetsstäder är jätteintressanta. Jämför man med de målgrupper som vi har i Finland så är det en bra matchning, säger Robert Lindstedt.

På lång sikt är målet för företagets expansionsplan att öppna sin 100:e restaurang under våren 2022.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...