Annons

Fler besökare under ”Strax utanför”-kampanj

zoom Ön Marstrand på Västkusten är en av de destinationer som lyftes i kampanjen.  Foto: Colourbox
Ön Marstrand på Västkusten är en av de destinationer som lyftes i kampanjen. Foto: Colourbox
NYHETER. Turistrådet Västsverige och Västtrafiks sommarkampanj för att lyfta destinationer i Göteborgs omnejd blev en framgång - både i genomslag och i turisttillströmning.
Annons

Strax utanför Göteborg finns många trevliga sommardestinationer värda ett besök för både göteborgare och influgna turister. Några av dem är Alingsås, Floda & Nääs, Gunnebo Slott, Hönö, Marstrand och Styrsö & Vrångö, och alla kan nås genom kollektivtrafiken i Göteborg.

Detta ville Turistrådet Västsverige inför sommaren lyfta i ett samarbete med Göteborg & Co och Västtrafik. När kampanjen summeras så här efter sommaren är Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige mycket nöjd.

– Vi som står bakom satsningen är mycket nöjda och kommer att fortsätta denna satsning på hållbart resande. Troligen kommer vi utveckla samarbetet med Västtrafik ytterligare runt om i regionen, säger Fredrik Lindén.

Marknadsföringen av satsningen togs emot väl av målgruppen och bland alla deltagande företag, visar den uppföljning man har gjort. Den visar också att boende i Göteborg med omnejd har nåtts av budskapet kring satsningen i både kollektivtrafiken, i tidningsbilagor och online.

– Även tillresta har blivit uppmärksamma på utbudet via information på turistbyråer och hotell. Vi har fått mycket positiv feedback för vår satsning på denna typ av hållbart resande, där vi får boende i området att upptäck hur mycket det finns att göra i närområdet och att få våra besökare att stanna lite längre, säger Fredrik Lindén.

Något kvantitativt mål sattes inte upp, men målet var att destinationerna skulle få fler besök, och att den här typen av samarbete skulle skapa större muskler för att nå igenom med rätt budskap.

Vilken effekt hade den på de destinationer ni lyfte?

– Samtliga destinationer upplever en ökad tillströmning av besökare med klara kopplingar till satsningen. Vi har haft ett uppföljningsmöte med destinationerna och samlat in deras feedback och tankar kring fortsättningen. Alla är överens om att man vill fortsätta arbeta tillsammans.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...