Annons

Fler turister ska skapa 800 nya jobb i Höga Kusten

zoom Målgruppen är främst aktiva naturälskare, en av de tre kategorier som Visit Sweden listar i sin målgruppsguide för besöksnäringen. Foto: Höga Kusten
Målgruppen är främst aktiva naturälskare, en av de tre kategorier som Visit Sweden listar i sin målgruppsguide för besöksnäringen. Foto: Höga Kusten
NYHETER. Höga Kusten vill locka fler utländska turister. Därför satsar destinationen 7,5 miljoner kronor på ett nytt samarbetsprojekt med start vid årsskiftet.
Annons

Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande destinationer, men andelen utländska besökare är relativt låg.

– Vi har som mål att skapa 800 nya jobb i besöksnäringen till 2025, säger Maarja Edman, analysansvarig vid Höga Kusten Destinationsutveckling. Även om vi räknar med att de svenska resenärerna kommer att fortsätta öka måsta vi öka andelen utländska besökare för att nå målet. Det handlar helt enkelt om att öka sysselsättningen och få besöksnäringen att växa hållbart.

Nu ska Höga Kusten Turism och Höga Kusten Destinationsutveckling göra en gemensam satsning för att locka besökare från Finland, Nederländerna, Schweiz, Tyskland och Österrike.
– Vi har gjort ett gediget analysarbete som gör att vi har ganska klart för oss till vem, var och hur vi ska vända oss, säger Maarja Edman.

Målgruppen är främst aktiva naturälskare, en av de tre kategorier som Visit Sweden listar i sin målgruppsguide för besöksnäringen.
– De vill inte bara vandra Höga Kusten-leden, utan de är också intresserade av exempelvis svensk livsstil och kultur.

Hur ska ni nå den här målgruppen?
– I de tyskspråkiga länderna är det fortfarande traditionellt: där handlar det om att träffa reseoperatörer på exempelvis resemässor. I Finland och Nederländerna ska vi kommunicera direkt med slutkunden och då handlar det främst om digital marknadsföring och att skapa content där de finns, exempelvis på sociala medier. Men det kan också handla om pressresor och digitala samarbeten med andra varumärken.

Hur skiljer sig de utländska och svenska resenärernas behov och intressen?
– Svenskar har oftast bakgrundshistoriken, medan utländska besökare är mer beredda att betala för exempelvis guidade turer. De är mindre benägna att ge sig ut i vild natur på egen hand, men de vill också höra berättelserna bakom. Vissa upplevelser skapas specifikt för utländska besökare, som hemma hos-besök där de får fika i någons trädgård. Det vill utländska besökare göra i högre grad än svenskar.

Vilken är främsta anledningen till att resa till Höga Kusten?

– Framför allt vårt världsarv, men vi har också unika smaker, världens bästa gin och en fin gemenskap. Våra besökare säger att det känns varmt och välkomnande att komma hit.V

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...