Annons

Flygplatsens uppåtkurva gav dem en succésommar

zoom Den ökande trafiken på Skellefteå Airport har gett Lövånger Kyrkstad en rejäl skjuts i sommar.
Den ökande trafiken på Skellefteå Airport har gett Lövånger Kyrkstad en rejäl skjuts i sommar.
NYHETER. Lövånger Kyrkstad söder om Skellefteå är ett av de turistmål som gynnats av den ökande trafiken på Skellefteå Airport. ”Vi har haft en riktigt bra sommar med ökat antal gästnätter och mycket internationella gäster”, säger Lövånger Kyrkstads verksamhetsledare Frida Forsell.
Annons

Lövånger Kyrkstad är en unik historisk miljö med rödmålade trästugor, byggda under 16-1700-talen.

I dag är det ett välbesökt turistmål med boende, konferensmöjligheter, restaurang och café. Verksamheten drivs sedan 2014 av Lövånger Kyrkstad AB som hyr stugorna av ägaren Lövångers hembygdsförening.

Ökande flygtrafik

I sommar har destinationen fått en rejäl skjuts. Frida Forsell räknar med att antalet gästnätter under juni och juli ökade med 30 procent jämfört med i fjol. Hon ser den ökande trafiken på Skellefteå Airport som en starkt bidragande orsak. Norwegian öppnade tidigare i år en direktlinje till Stockholm och under juni genomförde goTONordics direktflygningar mellan Amsterdam och Skellefteå. Resultatet märktes direkt hos Lövånger Kyrkstad dit många holländska turister sökte sig.

– Det var intressant att få hit holländarna och se vad de ville ha. De uppskattade lugnet och att få röra sig fritt, säger Frida Forsell.

Arbetet med att marknadsföra kyrkstaden i Holland började redan i våras. Frida Forsell deltog bland annat i en resemässa i Utrecht.

– Vi satte ihop paket för holländarna, som blev mycket populära.

Där ingick boende i Lövånger Kyrkstad, tillgång till hyrbil och olika aktiviteter. En del av de holländska gästerna valde att göra en avstickare till Norge under den totalt tio dagar långa vistelsen här.

Stor kapacitet

Strömmen av besökare till Lövånger Kyrkstad höll i sig även i juli när det inte genomfördes några flygningar till Amsterdam

– I juli hade vi besökare från tolv olika länder här, säger Frida Forsell.

Den största gruppen besökare är norrmän. Men även finska och tyska är språk som ofta hörts i kyrkstadens stugor den här sommaren.

Trots den kraftiga ökningen har Frida Forsell inte behövt tacka nej till gäster.

– Vi har väldigt stor kapacitet. De är inga problem att boka i vanliga fall säger hon.

Verksamheten är säsongsbetonad, vilket innebär att det mesta av intäkterna kommer under sommaren. Lövånger Kyrkstad drivs av ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning. Det betyder att det mesta av vinsterna ska stanna i verksamheten.

De ökande intäkterna i år är välkomna med tanke på investeringsbehoven.

– Huvudbyggnaden behöver underhållas och vi behöver en ny energilösning till stugorna.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.
Annons

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.

Nordic Choice lanserar utbildning med jobbgaranti

zoom Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000<br />
 medarbetare de närmaste fem åren. Foto: Colourbox
Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000
medarbetare de närmaste fem åren.
Foto: Colourbox
NYHETER. Besöksnäringen gör nya satsningar på gymnasieskolor som ett sätt att få fram mer personal. Nordic Choice Hotels gymnasieutbildning som startar nästa höst siktar på att bli en hel kedja.

En lärlingsutbildning för hotellbranschen med jobbgaranti lanseras nästa höst.

– Vi ser det som en fantastisk rekryteringsväg, säger Ann Ekengren på Nordic Choice Hotels.

Förutom att ha dragit igång utbildningen erbjuder hotellkedjan eleverna både praktikplats och jobb. Utbildningen blir unik på flera sätt. Det är bland annat den första renodlade lärlingsutbildningen i hotellbranschen och deltagarna garanteras jobb.

Fler orter

Det handlar om en treårig gymnasieutbildning. Hösten 2018 startar den första utbildningen med 20 platser hos Realgymnasiet i Stockholm. Redan året därpå räknar Nordic Choice och Realgymnasiet att kunna köra igång i Göteborg, Malmö och flera andra orter.

– Vi är superglada för samarbetet och tycker att det ska bli jättespännande. Det här gynnar hela branschen, säger Ann Ekengren, People and Culture Manager på Nordic Choice Hotels.

Den första kullen elever kommer att varva studierna med arbetsplatsförlagt lärande – praktik – på Quality Hotel Globe i Stockholm. Redan det första året ägnas 40 procent av tiden åt praktik, andra året tre fjärdedelar av tiden och det avslutande året nästan all tid.

Kan lösa personalbrist

Även om det är ett stort inslag av praktik kommer utbildningen att följa läroplanen och eleverna går ut med gymnasieexamen.

Ann Ekengren hoppas att den nya utbildningen ska bidra till att lösa rekryteringsproblemen.

– Vi växer så det knakar. I Nordic Choice Hotels behöver vi rekrytera uppemot 20 000 medarbetare de närmaste fem åren.

Hon räknar med att branschen som helhet behöver rekrytera 50 000 medarbetare årligen i Sverige, samtidigt som inte fler än cirka 3000 personer går ut hotell- och turistprogrammet på gymnasiet.

– Vi vill göra något. Inte bara sitta och titta på, säger Ann Ekengren.

Garanterade jobb

År 2021 går den första kullen elever ut och då är de garanterade jobb hos Nordic Choice Hotels.

– Klarar man utbildningen är man garanterad jobb i minst sex månader. Jag tror att de flesta här kommer att jobba hos oss, säger Ann Ekengren.

Realgymnasiet, som är den del av utbildningsföretaget Lärande i Sverige, ordnar redan lärlingsutbildningar i andra branscher.

– Jag har aldrig förut sett att en branschutbildning går ut och lovar anställning, säger Realgymnasiets grundare Jan Vikström.

Redan godkänd av Skolverket

Han ser inte att några problem ska uppstå som kan hindra att utbildningen kör igång i höst som planerat. Utbildningen är godkänd av Skolverket och ger grundläggande högskolebehörighet.

Planeringen är också igång inför 2019, då utbildningen ska lanseras på flera av Realgymnasiets skolor.

– Målsättningen är att vi ska ha utbildningen på samtliga våra skolor, säger Jan Vikström.

Realgymnasiet finns på 14 orter runtom i Sverige.

 

Champing – den brittiska trenden svenska kyrkor vill haka på

zoom Kyrkan All Saints i Aldwincle är en av de kyrkor i England som idag erbjuder champing. Foto: Neil Randall
Kyrkan All Saints i Aldwincle är en av de kyrkor i England som idag erbjuder champing. Foto: Neil Randall
Alla vill ha en del av besöksnäringen. Även kyrkan. I England har det blivit poppis att övernatta i kyrkorum, så kallad champing, och nu hoppas Svenska Kyrkan att trenden kan slå även här.

När The Churches Conservation Trust, CCT, i Storbritannien 2014 ordnade sin första champingövernattning väckte det stor uppmärksamhet. Sedan dess har allt fler turister hittat till de tolv kyrkor som än så länge används för övernattning.

– Det hela började med att CCT gick ihop med ett lokalt kanotuthyrningsföretag för att se om det gick att kombinera kyrkan med övernattning och med uteaktiviteter, säger Helena Hansson på Visit Britain.

Från det att den första övernattningen anordnades har ryktet om de stämningsfulla och annorlunda nätterna i kyrkan spridit sig i raketfart, och i år hade CCT sitt bästa år hittills: 1 678 gäster under 718 nätter.

– Enligt CCT är konceptet den ultimata varianten av slow tourism, något som vi ju vet lockar. Många vill uppleva tystnaden. Dessutom är det ett annorlunda sätt att turista på, säger Helena Hansson.

Lockar naturintresserade, hundägare och barnfamiljer

Målgruppen är oftast turister som vill uppleva naturen, men under lite mer väderoberoende former än genom att bo i ett tält eller vindskydd. CCT samarbetar med olika lokala aktörer, som till exempel kanotföretag. Många gäster är också intresserade av arkitektur och historia.

– Även många barnfamiljer och hundägare har valt det här sättet att uppleva Storbritannien på, säger Helena Hansson.

Konceptet är enkelt. Själva poängen är att kyrkorna inte behöver byggas om. I vissa fall har kyrkbänkar tagits bort, men oftast räcker det med att ställa in vanliga tältsängar, lyktor, ljus och ordna så att det går att koka te eller kaffe.

– Syftet är att använda och därmed bevara kyrkor som står tomma och outnyttjade, och att även samarbeta med lokala företag, konstaterar Helena Hansson.

Bra med fler sätt att använda kyrkor

Henrik Lindblad, som är stiftantikvarie i Svenska kyrkan, Lunds stift, är positiv till champing.

– Champing är ett sätt att ge människor tillgång till kyrkan. Det är också ett sätt att skapa arbetstillfällen i trakten. Framför allt är det en möjlighet att utnyttja kyrkor som inte används i så hög utsträckning, menar Henrik Lindblad.

Champing kan vara ett av flera sätt att fylla kyrkorna, och även om det ännu inte fattats några beslut om att använda kyrkor till champing, tror han att det kommer att bli verklighet inom kort.

– Vi vet att flera är intresserade och förhoppningsvis kommer några församlingar att dra igång under nästa år.

Utvecklingsprojekt på gång 

Exakt vilka församlingar som visat intresse för att, åtminstone under vissa perioder, använda kyrkan för champing, vill han inte berätta. Däremot kan han avslöja att det finns utvecklingsprojekt i Lunds stift och i Uppsala stift som vill samverka med lokala turistorganisationer.

Planen är att fortsätta att ha gudstjänster i kyrkan parallellt med satsningen på champing.

– Jag ser inga motsättningar i att låta människor övernatta i samma byggnad som man har gudstjänst i. Människor har i alla tider övernattat i kyrkor, och även på hotell finns det ju vissa regler för hur man får bete sig som gäst, konstaterar han.

Konstruktiv lösning

Så länge kyrkan inte avsakraliseras och fortfarande används för gudstjänster är det enbart positivt att använda kyrkan som övernattningslokal, anser Henrik Lindblad.

– Det enda som skulle kunna anses vara kontroversiellt är väl att gästerna får övernatta mot betalning. Å andra sidan behöver Svenska Kyrkan få in pengar för att kunna bevara kyrkorna, och då är detta en konstruktiv lösning.