Annons

Svagare framtidstro bland turismföretagen

zoom Hälften av turismföretagen vill växa  och anställda, men ser flera hinder. Foto: Colourbox
Hälften av turismföretagen vill växa och anställda, men ser flera hinder. Foto: Colourbox
NYHETER. Turismföretag, särskilt inom hotell och restaurang, vill växa men hindras av bristen på personal och krångliga regler.

Annons

Turismföretagen har en starkare framtidstro och större tillväxtvilja än små och medelstora företag i Sverige generellt. Samtidigt bromsas viljan att växa bland annat av bristen på arbetskraft och krångliga regler, visar Tillväxtverkets rapport ”Vardag och framtid för turismföretagen”.

Minskad tro på tillväxt och lönsamhet

Samma mönster gäller vi för näringslivet i stort, och trots trenden med ökat resande globalt och ökande omsättnings- och sysselsättningssiffror nationellt så minskar andelen turismföretag som tror på ökad omsättning och lönsamhet på tre års sikt i årets undersökning, skriver Tillväxtverket i rapporten.

Runt 50 procent av turismföretagen skulle vilja växa både till omsättning och anställda, att jämföra med knappt 40 procent av genomsnittet bland små och medelstora företag. Andelen turismföretag som tror på minskad omsättning ökar från 8 procent år 2014 till 14 procent i 2017 års undersökning och andelen som tror att lönsamheten kommer att minska, visar samma utveckling.

 – Vi ser att en majoritet av de tillfrågade företagen vill växa genom att anställa, vilket är positivt. Men tittar man på framtidstron så är det en större andel än tidigare som tror att lönsamheten kommer att minska, vilket inte är lika positivt. Men man ska se detta som en barometer eftersom den baseras på företagarnas tro och inte nödvändigtvis den absoluta utgången, säger Sofi Sjöberg på Tillväxtverket, som har skrivit rapporten.

Kämpar med korta säsonger

Rapporten baseras på undersökningen Företagens villkor och verklighet 2017 som omfattar 10 000 små och medelstora företag. Motsvarande undersökning genomfördes senast 2014.

– De mindre företagen, de som ofta är reseanledningen och som erbjuder tjänster och aktiviteter som besökaren kan göra när de kommer till platsen, har svårt att leva under de korta säsongerna. Det finns en koppling mellan problematiken i att det svårt att hitta ekonomisk hållbarhet under så kort tid på året och de faktorer som företagen upplever som hinder.

Förenklade regler skulle förenkla

Förutom Tillgång till lämplig arbetskraft, som toppar listan av hinder, så är Lagar och myndighetsregler, Egen tid för företagets kärnverksamhet och strategiska frågor, samt Tillgång till lån och krediter, andra skäl som hindrar företagens möjlighet till tillväxt.

– Trenden vi ser i rapporten är allvarlig och belyser frågor vi behöver komma tillrätta med, som att säsongerna behöver förlängas, och för det behöver man personal och förenklade regler för företagarna.

Enligt rapporten upplever turismföretagen att regler kopplade till anställning är särskilt problematiska för företag som är säsongsberoende.

– Flexiblare regler kring att anställa under säsong kanske är något man borde titta på från politikernas håll. Vi ser att företagen vill anställa, men vågar inte binda upp sig på personal.

Möjlighet till tillväxt lösning på flera problem

– Det är ju företagandet som skapar arbetstillfällen och sysselsättning så om företagen kan växa så erbjuder vi fler anställningsmöjligheter och tillsättningsmöjligheter. Allt hänger ihop.

Sofi Sjöberg tycker att det är viktigt att poängtera att turismföretag inte bara är hotell och restauranger.

– Det är ju även Ica i en sommarort som har det knackigt med lönsamhet, eller transportföretag som taxibolag. Det är stora delar av företag som jobbar både mot boende och besökare och som är beroende av besöksnäringen.