Annons

Företagen tar merparten av julbordsnotan

zoom Julborden lyfter vintermånaderna för restaurangerna.  Foto: Colourbox
Julborden lyfter vintermånaderna för restaurangerna. Foto: Colourbox
NYHETER. Tre miljarder kronor lades på fem miljoner julbord i Sverige förra året. Nära 75 procent av notan stod företagen för, skriver Dagens Industri.
Annons

Förra året arrangerades cirka fem miljoner julbord på svenska restauranger, och lika många lär det bli i år, enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.

I en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Visita under 2017, svarade nästan var tredje tillfrågad person att de skulle äta julbord kopplat till sitt jobb, medan var femte respondent skulle äta julbord i privat sammanhang.

En av tio skulle äta julbord ”kopplat” till sitt jobb, – med till exempel kunder eller leverantörer.

Av de cirka 3 miljarder kronor som spenderades på julbordunder 2017, stod därmed företag, myndigheter och organisationer för nära 75 procent, enligt Visitas

siffror över förra årets julbordsförsäljning, skriver Dagens Industri.

Julborden innebär därmed en rejäl skjuts för restaurangernas försäljning under vintersäsongen.

– December har cirka 1-1,5 miljarder mer i omsättning än om de inte hade varit för julbord och julhandel, säger Visitas chefsekonom Björn Arnek till Dagens Industri.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...