Annons

Försäljning ska ge Vittjåkk i Arvidsjaur ett lyft

zoom Äntligen kan kommunen sälja skidanläggningen Vittjåkk för vidare utveckling och marknadsföring.
Äntligen kan kommunen sälja skidanläggningen Vittjåkk för vidare utveckling och marknadsföring." Foto: Kent Norberg
NYHETER. Efter en fyra år lång kamp får Arvidsjaur kommun köpa loss mark och bygga ut skidanläggningen Vittjåkk – ”Vi tror på både vinter och sommarturism – mycket handlar om att marknadsföra oss”, säger kommunalråd Lotta Åman.
Annons

Resan mot att Arvidsjaurs kommun skulle få köpa loss mark i Vittkåkk från Naturvårdsverket och Länsstyrelsen började 2013. Målet har varit att bygga ut anläggningen för att sälja vidare till en privat entreprenör som kan skapa efterfrågan och tillväxt.

Paketera inför försäljning

Skälet till att det processen har tagit tid är att man har behövt undersöka effekterna av exploatering i det natura 2000-område som Vittjåkk ligger inom. Men nu har kommunen alltså fått klartecken om att anläggning och mark kan gå ut till försäljning.

– Jag är så glad och lycklig över att vi äntligen har fått tillstånd att sälja. Nu ska vi paketera mark och anläggning på ett bra sätt för att läggas ut till försäljning i december, vi hoppas på att affären ska vara klar till våren, säger kommunalråd Lotta Åman (S).

Flera har visat intresse

I beslutet ingår förutom möjligheten att köpa marken, också att bygga stugor, liftar, toppstuga och hotell. Flera intressenter har hört av sig, lokala så väl som nationella och internationella.

– Vi anser att en sådan skidanläggning inte ska vara i kommunens ägo, utan ska drivas av en entreprenör som vill bygga ut och satsa. Vi vill ha en långsiktig utvecklingsplan för området för att kommunen och besöksdestinationen ska bli mer attraktiv.

Hur mycket kommunen vill ha betalt vill Lotta Åman inte säga.

Vad tror du om destinationens möjligheter att locka fler besökare i hård konkurrens med övriga Fjällsverige?

– Idag finns 78 husvagnsplatser som ingår i marken, och det står mellan 30 och 40 husvagnar på kö, så det finns goda möjligheter att bli en attraktiv destination året runt. Mycket handlar om att marknadsföra oss bättre och sälja in varumärkena Arvidsjaur och Vittjåkk, säger Lena Åman.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...