Annons

Framgång för Visit Umeås besöksnäringsprojekt

zoom Mellan åren 2015 till 2018 har Umeåregionen drivit Projekt Effekt<br />
 för små och medelstora företag inom besöksnäringen. Foto: Visit Umerå
Mellan åren 2015 till 2018 har Umeåregionen drivit Projekt Effekt
för små och medelstora företag inom besöksnäringen.
Foto: Visit Umerå
NYHETER. Visit Umeås EU-finansierade projekt, Projekt Effekts mål har varit att öka konkurrenskraften nationellt och internationellt för små och medelstora företag i regionen. Nu presenteras resultaten som pekar uppåt.
Annons

– Huvudmålet har varit att öka konkurrenskraften på internationell nivå, på marknader som Finland, Norge, tysktalande länder, samt Nederländerna, för de olika turistaktörerna genom samverkan mellan destinationsutveckling, och marknadsföring, och där ser vi positiva resultat, förklarar projektledare Sirpa Kärki.

Mellan åren 2015 till 2018 har Umeåregionen drivit Projekt Effekt. Ett treårigt EU- projekt för små och medelstora företag inom besöksnäringen. Fokusområden har varit destinationsutveckling med hållbarhet i fokus, marknadsetablering och marknadsnärvaro samt samverkan mellan turistiska företag. Nu avslutas projektet och resultaten presenteras i en slutrapport.

Har de enskilda företagen redan sett effekter?

– Enligt en uppföljningsenkät anger företagen själva att: 61 procent anger att de blivit bättre på att ta emot internationella gäster, och därmed ökat sin konkurrenskraft. 83 procent anger att de tar emot internationella gäster och att antalet ökat från alla de prioriterade marknaderna projektet jobbat mot, säger Sirpa Kärki.

Inom ramen för de olika delmålen har man bland annat anordnat workshops kring export, marknadsföring och paketering, samt arrangerat visningsresor för utländska researrangörer.

– För att öka konkurrenskraften behöver vi bli bättre på att marknadsföra och paketera våra varumärken och reseanledningar, säger Sirpa Kärki.

Projektledningen har deltagit i en rad olika konferenser och möten som tagit upp frågan kring trender inom segmentet natur- och kulturturism. Projektet har bland annat även bevakat och deltagit i regionala turismkonferenser och möten kring aktiviteter och måltidsturism, samt kunskapsdagar om prioriterade marknader, står det att läsa i slutrapporten.

Vad är det viktigaste ni har kommit fram till i arbetet under de här tre åren?

– Vi har jobbat väldigt nära företagen, och gjort över hundra företagsbesök för att fånga upp deras behov, och samtidigt informerat dem om vad som är på gång på nationell och regional nivå för att de ska lyckas bättre med sitt företagande. Det har varit viktigt.

För att kunna sprida resultatet av projektet har man gjort en animerad film som sänds i Visit Umeås Youtubekanal.

Är du själv nöjd såhär när projektet är avslutat?

– Från början tänker man på allt man borde hunnit med, men när vi i ser resultaten är vi jättenöjda, säger Sirpa Kärki.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...