Annons

Frösö Park skapar ny reseanledning – öppnar aktivitetshall

zoom Under sommarsäsongen har Frösö Park färre konferenser och fler barnfamiljer, därför satsar vd Fredrik Fortkord på en aktivitetshall för barn och ungdomar.
Under sommarsäsongen har Frösö Park färre konferenser och fler barnfamiljer, därför satsar vd Fredrik Fortkord på en aktivitetshall för barn och ungdomar.
NYHETER. I sommar är det premiär för Frösö Fun Park – en 4000 kvadratmeter stor pop up-hall med aktiviteter för barn och ungdomar: Här vill man skapa en ny reseanledning till Östersund och aktivera verksamheten – året runt.
Annons

– Hallen är den pusselbit som vi saknat. Under sommarsäsongen har vi färre konferenser och fler barnfamiljer på hotellet, därför satsar vi nu på en aktivitetshall fylld med sådant som många unga drömmer om, säger Fredrik Fortkord, vd på Frösö Park Arena. 

Inspiration från USA

Frösö Fun Park är en 4 000 kvadratmeter stor hall som ska fyllas aktiviteter för barn och ungdomar, till exempel studsmattor, hinderbana, trampbilar, en skateboardpark och bollsporter.  

– Vi kommer att ha en stor avdelning för skateboard, inlines och kickbike. Vi bygger också en ramp för skate- och skidhoppning där man kan träna häftiga hopp ner i en skumgummigrop. Inspirationen kommer från parken Woodward i USA.

Hallen består av en pop up-lösning som kommer att byggas upp nära hotellet. Och den ska vara öppen under den tid på sommaren när Frösö Park Arenas lokaler inte används. 

– Vår verksamhet består till största delen av kongresser, mässor och evenemang vilket innebär att det inte är möjligt att bedriva en aktivitetshall året om. Därför har vi valt en pop up-hall som ska resas nära hotellet och ha öppet fram till 27 augusti. Visionen är att köra även under övriga lov, säger Fredrik Fortkord.

– Tanken är att skapa en ny reseanledning till Östersund som gör att vi får fler som vill bo på hotellet och äta på restaurangen, året runt. Vi vill även skapa ett ökat aktivitetsutbud för lokalinvånarna.

Vill locka 5000

Bakom satsningen står Frösö Park Arena och ägaren Frösö Park fastighetsbolag. Fredrik Fortkord vill inte berätta vad investeringen kommer att kosta.

Hur många besökare hoppas ni kunna locka?

– Vi vet att vi har många tillresta och vi har stor chans att lyckas med satsningen eftersom vi koncentrerar oss till loven, när trafiken hit är som störst. Vi tror att vi kan locka 5000 besökare under sommarsäsongen.

Anette Tandberg är vd för Destination Östersund och hon ser en trend i att lokala företag satsar på aktiviteter som förlänger säsongen.

– Det är två olika trender, alla tänker hållbart och man gör investeringar som kan användas till mer än en sak. Det andra är att man fokuserar på produktutveckling. Och satsar på upplevelser på annorlunda vis. Frösö Park är ett välkommet inslag, och vi ser den här utvecklingen överallt i bygden. 

Vad betyder den här typen av satsning för besöksnäringen?

– Det är helt avgörande. Utan besöksnäringsföretagens engagemang så stagnerar hela destinationen, säger Anette Tandberg.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...