Annons

Gekås storsatsning – större varuhus, djupare kundvagnar

zoom Parallellt med den utvecklingen av den fysiska upplevelsen tar Gekås<br />
 även ett större grepp om sin digitala  kommunikation. Foto: Gekås
Parallellt med den utvecklingen av den fysiska upplevelsen tar Gekås
även ett större grepp om sin digitala kommunikation.
Foto: Gekås
NYHETER. Gekås i Ullared investerar stora pengar i att utveckla destinationen. Nya stugor, hotell med konferensanläggning, större kundvagnar och ett bredare sortiment står på nygamle vd:n Boris Lernekovs att-göra-lista.
Annons

–Man måste se detta lite som Liseberg, händer det inte några nya grejor för varje år så slutar folk att komma hit. Det måste också finnas nyheter så att besöket hit blir en upplevelse, säger tillförordnad vd och tidigare vd Boris Lernekov.

I planerna ingår en utbyggnad av varuhuset med 15 000 kvadratmeter, 72 nya stugor samt ett hotell med 130 rum och konferensfaciliteter. Förändringen ska ske i etapper där hotell och stugor ska stå klara till våren, och efter nästa sommar ska även utbyggnaden vara färdig.

I investeringen ingår även inköp av 8000 nya, 30 liter större kundvagnar till ett värde av runt tio miljoner kronor, enligt Boris Lernekov.

– Detta gör vi för att folk ska kunna handla mer, och för att två kundvagnar inte går att köra. Jag stod i kassan en dag och tittade och såg att varannan vagn var överfull, då insåg jag att de måste bli större, för att folk ska kunna handla mer.

Bakgrunden till Gekås upprustning är ytterst att man vill stärka destinationen och skapa aktiviteter som gynnar både privatbesök och konferensgäster.

– Men vi behöver också mer plats för att få in nytt butikssortiment, och för att folk ska slippa trängas. Det handlar egentligen om att bli en procent bättre på hundra saker än att bli hundra procent bättre på en. Det viktigaste är att vi överträffar förväntningarna.

Vilka nya produktkategorier ska ni lansera?

–Det berättar jag inte, jag vill inte att konkurrenterna ska veta.

Parallellt med den utvecklingen av den fysiska upplevelsen tar Gekås även ett större grepp om sin digitala upplevelse och kommunikation.

 – Vi utvecklar vår sajt och flera digitala tjänster på sajten och i mobilen som ska hjälpa kunderna. Det är allt ifrån gps-tänster så att man ska kunna hitta sin bil och sin kundvagn till tips om vad som händer i vårt varuhus.

Finns det någon e-handel i planerna?

– Nej, inte i traditionell bemärkelse, vi skulle vi aldrig kunna hålla vår låga prisnivå på nätet.

Vad ser du mest fram emot?

– Jag går igång på att göra saker och ting bättre, detaljhandel är tusen detaljer, säger Gekås nygamla vd Boris Lernekov.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...