Annons

Göteborgs snabbmatsscen får konkurrens av asiatiska Woki

zoom Planen är att öppna tre Woki-restauranger under 2018, säger grundare Paula Röhss. Foto: Woki
Planen är att öppna tre Woki-restauranger under 2018, säger grundare Paula Röhss. Foto: Woki
NYHETER. Grundarna till Woki tyckte det saknades ett alternativ till hamburgerkedjorna. I februari öppnar den första restaurangen i vad som ska bli en ny nationell restaurangkedja. Därefter följer en intensiv etableringsfas: ”Vi räknar med att öppna tjugofem restauranger de närmaste fem åren”, säger grundare Paula Röhss.
Annons

”God och fräsch asiatisk mat med mycket grönsaker till folk på språng”, det är snabbmatskedjan Wokis ambition. Den 8 februari slår man upp dörrarna till första enheten i Nordstan i Göteborg.

Målet är att inom fem år ha tjugofem restauranger runt om i Sverige.

– Vi ska öppna restauranger där det finns mycket människor, här i Göteborg finns vi där folk passerar till sina jobb och till butiker, vilket är ett perfekt första läge, säger Paula Röhss, en av grundarna till Woki.

Nya entreprenörer

Hösten 20016 började hon och hennes man Johan att arbeta på restaurangkonceptet som nu blir verklighet. Båda tog därmed ett rejält kliv ifrån sina tidigare karriärer.

– Vi kommer ju inte alls från restaurangbranschen, jag har varit marknadschef på Pripps och publikchef på Nationalmuseum. Och Johan har erfarenhet från Investor, Ica och Duka. Att vi gör det här beror på att vi såg ett stort behov av något annat än hamburgare när vi åkte bil längs med vägarna. Vi hittade inga matställen där man kunde äta något fräscht och känna sig trygg med vad man åt, därför ska vi erbjuda svensk kyckling och fläskkött.

Hållbarhet, bra råvaror och kollektivavtal har varit ledord i konceptutvecklingen.

– För att locka kunder måste man kunna erbjuda en bra produkt, och för att attrahera personal måste man vara en schysst arbetsgivare, säger Paula Röhss.

Tolv rätter att välja mellan 

Inredningen ska gå i en skandinavisk-asiatisk stil med ljusa träslag och svart, rött och grått som grundfärger. Menyn består av ett urval av asiatiska recept utvecklade av Johan Åkerberg, måltidskonsult och kokboksförfattare.

På menyn finns tolv olika rätter från Japan, Kina, Thailand, Vietnam och Korea, exempelvis cashew kyckling och hot korean shrimps.

Det är grundarna själva samt en grupp på 15-20 investerare som finansierar satsningen. Men vilka de är och vad investeringen beräknas landa på vill Paula Röhss inte gå in på.

Hur snabbt ska Woki expandera?

– Vi räknar med att öppna tjugofem restauranger de närmaste fem åren. Det blir tre i år och sedan fem om året. Vi börjar i storstäderna och sedan växer vi via vägarna mellan städerna. På sikt vill vi vara rikstäckande. Restaurangerna kommer att etableras i såväl citylägen som i externa handelsplatser och trafikknutpunkter.

Hur många arbetstillfällen räknar ni med att skapa?

– Vi räknar med ungefär tjugofem anställda per restaurang och det innebär 600 nya arbetstillfällen på fem års sikt, säger Paula Röhss.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...