Annons

Göteborgsvarvet drar in 300 miljoner

zoom Foto: Göteborgsvarvet
Foto: Göteborgsvarvet
NYHETER. Göteborgsvarvet har kommit att bli ett jätteevenemang som pågår i en vecka. Till årets upplaga lockades 80 000 löpare att starta i de sju olika loppen, något som innebar klirr i kassan för stadens besöksnäring – löpare och turister spenderade sammanlagt 300 miljoner kronor under dagarna.
Annons

– Det är ovärderligt för besöksnäringen att ha den här typen av evenemang en gång om året. Alla vet när de inträffar och enormt många deltagare kommer hit, varav många tar med sig vänner eller familj. Det innebär dels kortsiktiga effekter för turismomsättningen, men också långsiktiga eftersom många får en positiv känsla och vill komma tillbaka, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

Analysföretaget Orio gjorde på uppdrag av Göteborg & Co en publikundersökning under tävlingen, som beräknar att det var 170 000 som följde huvudloppet på plats under lördagen. Det vackra majvädret påverkade förmodligen de fina siffrorna, menar Stefan Gadd:

– Det var fantastiskt väder i år och många var ute på gator och torg för att följa tävlingarna. Vi kan se att ganska många bestämde sig för att springa samma dag, vilket tyder på att sådana faktorer som väder spelar stor roll.

Det var första gången publikundersökningen gjordes, men allt tyder på att det var ett rekordår.

– Vi kan inte säga med total säkerhet att det var fler besökare i år än någonsin eftersom det var första gången vi gjorde undersökningen, men allt tyder på det. Den generella uppfattningen för ledningen för Göteborgsvarvet verkar vara att det var ett publikrekord, säger Stefan Gadd.

Enligt Origos undersökning spenderade besökare som inte var bosatta i Göteborg i snitt 1816 kronor per person och dygn. Restaurang och kafé stod för 22 procent av dygnskonsumtionen, följt av logi som stod för 19 procent. Sammantaget ger detta en ekonomisk omsättning på 260 miljoner kronor. Adderas sedan den turistekonomiska omsättning som genereras av alla löpare så blir det totalt cirka 300 miljoner kronor.

Andreas Jakob på Ölstugan Tullen i Göteborg:

– Vi är ett Göteborgsföretag och det är klart att Göteborgsvarvet påverkar oss positivt i och med att vi får fler kunder, men det är inte det primära för oss. Det viktigaste är snarare att det är något som förenar Göteborg, vi som företag vill att folk umgås, samlas och har trevligt, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...