Annons

Grönklittsgruppen växer: ”The sky is the limit”

zoom Campingkostym ska bli x-large. Innan 2018 vill Grönklittsgruppen omsätta 200 miljoner.
Campingkostym ska bli x-large. Innan 2018 vill Grönklittsgruppen omsätta 200 miljoner.
NYHETER. Grönklittsgruppen satsar stort på camping. Nu står det klart att de köper Sunne Kolsnäs med hela 416 campingplatser.
Annons

Grönklittsgruppen satsar stort på att växa inom camping. Målet med deras nya kedja Svenska Campingpärlor är att ha 10 till 20 campingplatser 2018 och en omsättning på 200 miljoner kronor. Genom köpet av Sunne Kolsnäs Camping får kedjan sin åttonde medlem.

– Sunne Kolsnäs Camping vid sjön Fryken har precis det fantastiska läge vi letar efter till vår nya campingkedja Svenska Campingpärlor. Att det sedan har ett vattenland precis bredvid kommer att göra många av våra mindre gäster extra förtjusta, säger Mark Baljeu, vd för Grönklittsgruppen.

I köpet ingår 416 campingplatser, 33 stugor och en restaurang. Grönklittsgruppen har även köpt det närliggande Vattenlandet med dess restaurang och bowlinghall av ett konkursbo.

Vill förlänga säsongen

Grönklittsgruppen tar över anläggningarna 1 april och Sunne kommun, som hittills drivit campingen, tror att den nye ägaren kan öka attraktionskraften.

– Vi har nått en bra överenskommelse med Grönklittsgruppen. Det är en kompetent och resursstark investerare som kommer att bidra till utvecklingen av Sunne. Det är hög tid att vända trenden inom besöksnäringen. Vårt gemensamma mål är att öka turismen och se till att Sunne återtar platsen som Värmlands mest självklara desti­nation, säger Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Ett problem inom den svenska campingvärlden är att man är så väderberoende. Grönklittsgruppens vd Mark Baljeu arbetar aktivt med att förlänga säsongen – men framhåller att möjligheterna ser olika ut på olika håll i landet.

– Det beror på vilka förutsättningar det finns och vilka evenemang vi kan få till. Vi har många internationella samarbeten för att driva trafik utan att vara beroende av den svenska semestern. 

Hur stort tror du att ni kan växa?

– The sky is the limit. Målet är att omsätta 200 miljoner innan 2018, men då behöver vi köpa ett antal anläggningar till. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...