Annons

Hållbar produktutveckling kan minska hotellens miljöavtryck

zoom Mängden frotté en hotellkedja tvättar kan vara riktigt stor<br />
 och därmed hårt miljöbelastande. Foto: Colourbox
Mängden frotté en hotellkedja tvättar kan vara riktigt stor
och därmed hårt miljöbelastande.
Foto: Colourbox
NYHETER. Hållbarhetsinitiativen från de stora hotellkedjorna har duggat tätt det senaste året. Nu flyttar även leverantörerna fram sina hållbarhetspositioner.
Annons

– Frotté produceras och köps i enorma mängder med mycket negativ miljöpåverkan. Därför ville vi utveckla en ny form av hållbart frottématerial med bibehållen känsla som frotté men med lägre miljöpåverkan och längre livslängd, säger Lasse Alfredsson vd för företaget Extend.

I tre år har textilleverantören jobbat med att ta fram det nya materialet, som nu är klart att möta marknaden.

– Textil är en industri som är extremt miljöbelastande. Tar du en hotellkedja och tittar på den mängd frotté man tvättar så blir den brutala mängder, så besparingarna man gör ur miljösynpunkt genom att använda material med en mer hållbar komposition är gigantiska.

Initiativet inleddes med att företaget gjorde en så kallad livscykelanalys, och utvecklade ett verktyg för att jämföra olika material och fiberkompositioner för att undersöka hur mycket de påverkar miljön. Man tittar på faktorer som koldioxidutsläpp, vatten- och kemikaliebelastning, samt behov av land och areal.

– Det är ett fantastiskt verktyg där man kan laborera med olika kompositioners påverkan. Tittar vi på vår nya komposition ser vi att vatten- och kemikalieanvändningen till exempel minskar med 70 procent jämfört med vanlig frotté, säger Lasse Alfredsson.

Enligt Lasse Alfredsson har den nya produkten 2-3 gånger längre livslängd än vanlig frotté, vilket också minskar miljöpåverkan.

– Livslängden på produkten är avgörande, vår nya frotté innebär att man kan köpa in mindre än hälften av vad som köps in idag på grund av den långa livslängden, säger Lasse Alfredsson.

Vad exakt den nya kompositionen består av vill inte Lasse Alfredsson avslöja.

På Visita, som jobbar för ökad hållbarhet, ser man positivt på utvecklingen.

– Ett otroligt bra initiativ. Branschen har länge efterfrågat denna typ av produkter och arbetet som lagts ned på denna produkt är forskningsbaserat och därmed extra gediget, säger Visitas hållbarhetsstrateg Caroline Strindmar.

Hur stor är tvättens miljöpåverkan för hotell och spa i relation till andra driftområden i dessa branscher?

– Tvättens miljöpåverkan är stor eftersom förbrukningen är hög då lakan och handdukar byts ut ofta. Dessutom innefattar tvätten många parametrar, såsom tunga transporter, kemikalier, vattenförbrukning osv. Det kan också ofta vara svårt att påverka tvättens miljöpåverkan då de flesta hotell och spa hyr linne och frotté och inte tvättar själva utan är beroende av en tvättentreprenör.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...