Annons

Hållbar stjärnkrog vill bidra till bättre bransch

zoom I kväll klockan 18.00 presenteras 2019 års Guide Michelin-stjärnor. Foto: Volt
I kväll klockan 18.00 presenteras 2019 års Guide Michelin-stjärnor. Foto: Volt
NYHETER. De har utsetts till Årets hållbara krog två år i rad – och erövrat en lysande stjärna i Guide Michelin. I kväll är det dags för 2019 års stjärnor att delas ut, och Visitas nyaste medlem Volt håller tummarna.
Annons

2010 öppnade volt på Kommendörsgatan 16 i Stockholm. Delägarna Johan Bengtsson, Peter Andersson och Fredrik Johnssons vision var en modern och avslappnad finkrog, med fokus på säsongens råvaror och hållbarhet. Receptet var lyckat. 2015, blott fem år efter starten, fick de en Michelinstjärna och den har de förtjänat vartenda år sedan dess.

– Vårt fokus har alltid varit maten. Vårt mål har aldrig varit att få en Michelinstjärna, men självfallet är
vi otroligt stolta och glada för den, säger Johan Bengtsson.

White Guide har dessutom utsett Volt till Årets hållbara krog två år i rad.

– Det är roligt att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas så mycket. Vi var Sveriges första Kravmärkta Michelinkrog, i dag den enda på nivå två av Kravs tre olika nivåer, säger Johan Bengtsson.

Vad ser ni som den största utmaningen för branschen överlag i dag?

– Kompetensförsörjningen helt klart. Personalen sinar. Det är i dag svårt att hitta personal, men det kommer bli ett än större problem framöver. Bristen är såväl på köks- som matsalssidan. Utan personal finns det såklart inga restauranger.

Vad kan man göra åt personalbristen?

– Det finns många som redan är i branschen men som dessvärre inte ser det som ett heltidsyrke. Man måste fånga upp dem. Det tror jag
är otroligt viktigt. Jag tror väldigt mycket på ett lärlingssystem där man redan i skolan låter elever vara mer ute i verkligheten. Se på Danmark som har ett helt annat system. Det verkar fungera otroligt mycket bättre att attrahera unga där. Men sedan finns såklart även andra åtgärder som måste till. Det är till exempel få som väljer Hotell- och restaurangprogrammet och det måste också kunna locka fler i framtiden. Det är ju fler som söker till Sveriges mästerkock än till Hotell- och restaurangprogrammet.

Har ni själva märkt av personalbristen?

– Nej, vi har som tur är inga problem. Vi är en attraktiv restaurang och får många spontanansökningar. Det är dock mest till köket. Det är färre ansökningar till matsalen, vilket jag tycker tydligt speglar branschen.

Vad är det viktigaste med Visitamedlemskapet för er?

– För oss ger Visitamedlemskapet ytterligare en seriositetsstämpel och som en välkänd krog vill vi bidra till en bättre restaurangnäring och då är ett medlemskap en självklarhet.