Annons

Halmstad Turistbyrå bryter negativ trend

zoom Det som driver trafik till Halmstad Turistbyrå är en satsning på samarbeten med den lokala besöksnäringen.
Det som driver trafik till Halmstad Turistbyrå är en satsning på samarbeten med den lokala besöksnäringen.
NYHETER. Ökad digitalisering gör att allt färre besöker turistbyråer. Men Halmstad bryter trenden, här växer antalet besökare stadigt. Bakom framgången ligger en satsning på nya samarbetspartners.
Annons

Halmstad har haft en riktig rekordsäsong och många av besökarna har upptäckt staden via turistbyrån. Malin Ågren är turistbyråchef och hon ser en förklaring till resultatet.

– Vi har ett väldigt högt tryck och vi ökar från år till år, under hela året. Självklart jobbar vi med sociala medier, exempelvis svarar vi på frågor via Facebook. Men även om all information finns på nätet så vill många fortfarande möta oss på plats.

Det som driver trafik till Halmstad Turistbyrå är en satsning på samarbeten med den lokala besöksnäringen. Ett exempel är arrangören av båtturer ut till Tylön, som får hjälp med biljettförsäljningen via turistbyråns system. Båtturerna har varit helt slutsålda under sommaren.

Nya samarbeten startar ofta under våren

– Det har varit jättelyckat. Och samarbetet innebär att deras kunder går via oss och kan se allt vi kan erbjuda, i form av kartor och tips. Ett annat samarbete är med nystartade Halmstad Brygghus, som vi bokar ölprovningsgäster till, säger Malin Ågren.

Nya samarbeten startar ofta under våren, då Halmstad Turistbyrå håller i arrangemanget Turista hemma, tillsammans med lokala företagare.

– Vi tar kontakt och ser hur vi kan behålla samarbetet under hela året, om de har någon produkt vi kan sälja åt dem. Och alla nya företag vi samarbetar med kanaliserar sedan besökare till oss.

Ytterligare en trafikdragare är att turistbyrån är biljettombud. Och det har visat sig locka både lokalinvånare och besökare, i alla åldrar.

Det finns två läger

– Biljettförsäljningen är jätteviktig för oss. Vi har rutiner och personal för att hantera stora biljettsläpp, det brukar vara 250 personer som köar här varje gång och vi ser till att de får sina biljetter. Det lönar sig att komma hit och köa snarare än att göra det på nätet, sådant sprider sig.

Enligt Malin Ågren vill de flesta besökare ha en personlig kontakt, oavsett graden av digitalisering.

– Det är två läger, dels de som har kollat på nätet och vet vad som finns, de vill ha en bekräftelse från oss på att de valt rätt. Sedan har vi dem som vi hjälper att planera hela semestern åt, det är jätteroligt.

Har du något tips till turistbyråer som vill öka trafiken?

– Det är oroande att turistbyråer riskerar att stänga. För att vända utvecklingen handlar det om att lyssna på feedback. Om besökare efterfrågar något som inte finns bör man ta frågan vidare till en destinationsutvecklare. Det gäller att inte ge upp.