Annons

Han är Kolmårdens djurparks nya vd

zoom Van vid att ha många bollar i luften. Niclas Palmqvist är ny vd på Kolmårdens djurpark.
Van vid att ha många bollar i luften. Niclas Palmqvist är ny vd på Kolmårdens djurpark.
KARRIÄR. Från fastighetsförvaltare på ett slott till Kolmårdens nya vd. Niclas Palmqvist tycker det finns fler likheter än vad man kanske kan tro mellan jobben.
Annons

Grattis till nya tjänsten, hur känns det?

– Jättespännande. Jag är glad, men känner mig samtidigt ödmjuk inför den ansvarsfulla uppgiften. Jag blev förvånad, för jag har inte sett mig själv i rollen som vd.

 

Men du är inte ny på Kolmården?

– Jag har jobbat här sedan 2012, började på Vildmarkshotellet som tekniker.

Sedan blev jag tillfrågad om rollen som teknik- och underhållschef och efter något år fattades beslut om att bygga Bamses värld. Ett stort projekt – en helt ny värld skulle byggas, jag blev projektledare och vi byggde färdigt på 16 månader och investeringen landade på cirka 77 miljoner. Ungefär samtidigt började vi med bygget av Wildfire, norra Europas snabbaste och största berg- och dalbana i trä som kostade 135 miljoner att bygga.

 

Hur har du jobbat sedan dess?

–De senaste åren har jag alltså ägnat mig mycket åt olika projekt i parken och arbetat som parkchef inom destinationen Kolmården. När vår tidigare vd Mats Olsson blev sjuk i cancer, fick jag överta en del av hans tidigare områden och blev efter ca ett halvår tillfrågad av ägarna och koncernchefen om jag kunde ta rollen som vd. De ville ha någon som är nära driften och som känner till parken.

 

Innan du var på Kolmården var du på Mauritzbergs slott. En helt annan verksamhet än en djurpark …

– Både och. Jag var fastighetsförvaltare där, och det finns ju hotell och fastigheter på båda ställena. Så, verksamheterna är inte så olika som man kan tro vid en första anblick.

 

Vad har du gjort mer, innan Mauritzbergs slott?

– Oj. Från allra första början gick jag bygg- och anläggning, en praktisk linje. Jobbade inom byggbranschen några år. Studerade enstaka kurser vid Linköpings Universitet.

 

På vilket sätt kan dina erfarenheter hjälpa dig i rollen som vd för Kolmården?

– Jag är van vid att hålla många bollar i luften, är driven och har en grundinställning att allt går att lösa. Även om man ställs inför svåra uppgifter är jag van vid att hålla huvudet ganska kallt och stressar inte upp mig i onödan.

 

Vad vill du tillföra på Kolmården?

– På kort sikt vill vi förvalta det vi byggt upp på senare tid. Men, vi ska absolut fortsätta att utvecklas, vi har stora planer i pipeline. Vi har en fantastisk sits, vi har ägare som brinner för Kolmården och vill investera i parken samt att de pengar som kommer in, återinvesteras i verksamheten.

 

Vilken är den största utmaningen för Kolmårdens djurpark?

– En del tycker att det känns kontroversiellt att ha djurpark år 2017. Jag menar att vi som park står upp för de djur vi har förmånen att få arbeta med och visa upp för alla våra besökare. Vi ska uppfylla alla krav som ställs på oss, och mer därtill. Att vi tar uppdraget att vara folkbildande samt vara en seriös park med forskning och utbildning känns helt rätt i tiden.

 

Hur är du som chef?

– Det bästa man kan göra är att släppa uppgiften och ansvaret till medarbetarna, och lita på att de löser uppgiften. Jag detaljstyr inte. Däremot kräver jag att alla ska göra sitt yttersta, om man sedan råkar misslyckas, då är det okej. Då har man försökt.

 

Hur ser framtidens djurparker ut?

–Jag tror att gäster som kommer till framtidens djurpark vill se djur de får både uppleva i en fantastisk miljö där självklart djuren trivs och mår bra, men samtidigt skall gästen få kunskap och information på plats av vår personal. Ett personligt och äkta engagemang från vår sida där vi berättar om djuren, vi får vara folkbildande.

 

–Och så har vi satsat på åkattraktioner i Kolmårdens Djurpark. Det har visat sig vara ett vinnande koncept, våra gäster har fler valmöjligheter och vi som park har fler ”ben” att stå på. Kombinationen där vi har attraktioner och djur i samma park, har noggrant utretts och djuren får aldrig lida på bekostnad av våra attraktioner och där har vi hittills lyckats bra med uppdraget.

 

Vad utmärker en riktigt bra djurpark?

– När man lyfter fram djuren och djurskötarna och låter dem berätta om djuren – något som är väldigt lyckat och uppskattat.  De är djuren närmast, har ett riktigt och äkta engagemang.

 

Har du någon förebild, någon ultimat djurparksupplevelse?

– Jag har rest och sett en del parker, både bra och mindre bra parker. Tycker att Kolmårdens Djurpark håller måttet internationellt, vi har kommit långt och tar uppgiften att vara ledande inom området. Dock får vi inte sitta still, vi måste hela tiden utvecklas, scanna av omvärlden.

Visita startar upprop mot sexuella trakasserier och kränkningar

zoom
"#nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser" säger Visitas vd Eva Östling. Foto: Visita
NYHETER. För att visa på att en arbetsmiljö inom besöksnäringen ska vara trygg och självklart fri från sexuella trakasserier och kränkningar startar Visita uppropet #nolltolerans.
Annons

En trygg arbetsmiljö inom besöksnäringen har varit och är en självklarhet i medlemsorganisationen Visitas etiska regelverk. Samtidigt nås man idag av berättelser som beskriver en annan verklighet, vilket är helt oacceptabelt, menar Visitas vd Eva Östling.

Ett samhällsproblem

Uppropet ska visa på att frågan är viktig, att man på Visita vill ta sitt ansvar för att ”få ett slut på ett samhällsproblem”, och inte minst bidra till att förebygga fler händelser.

– Uppropet #nolltolerans handlar om att uppmärksamma sexuella trakasserier och kränkningar och visa att vi som näring vill göra mer för att få bort det här problemet. På sin arbetsplats ska det vara självklart att man bemöts med respekt av såväl personal som gäster, säger Eva Östling.

Visita ska inom kort att samla aktörer inom besöksnäringen till ett möte för att diskutera mer långsiktigt vad man ytterligare kan göra.

Gäller även gäster

– Våra medlemsföretag har redan förbundit sig att följa Visitas etiska regler, men det är viktigt att komma ihåg att många av kränkningarna kommer från gäster. Det är förstås helt oacceptabelt. #nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser säger Eva Östling.

Förutom löftet att jobba förebyggande och agera direkt vid eventuella händelser ska företag som skrivit under Visitas upprop, som publiceras på organisationens hemsida, tilldelas en dekal för att markera att det på stället råder #nolltolerans.

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.