Annons

Han gör Östersund roligare – året om

zoom I år är vinner Surfbukten i Östersund Placebrander of the Year.
I år är vinner Surfbukten i Östersund Placebrander of the Year.
NYHETER. Nu har Sveriges främsta platsmarknadsförare utsetts. Vann gjorde Surfbukten i Östersund för att de satt staden på upplevelsekartan året runt. ”Det känns oerhört häftigt och samtidigt omtumlande att vinna”, säger Simon Jaktlund, grundare av Surfbukten. 
Annons

En tävling som premierar insatser som stärkt en plats varumärke och genererat fler besökare, invånare, entreprenörer eller evenemang. Det är företaget Placebrander som för tredje året i rad delar ut priset Placebrander of the Year. 

I år är vinnaren Surfbukten i Östersund, som grundats av Simon Jaktlund.

– Det känns oerhört häftigt och samtidigt omtumlande att vinna.

Vad betyder vinsten för er?

– Den är ett kvitto på allt slit som så många deltagit i för att ta bukten dit den är. För mig personligen känns det viktigt att det här sänder en signal till övriga Sverige om att personer på gräsrotsnivå kan göra skillnad.

Hur kommer det sig att ni vann?

– Enligt juryn har vi satt Östersund på kartan. Det handlar ju om att nå ut och marknadsföra sig. Vi hade inte råd att annonsera så vi satsade på gerillaaktiviteter, jag sprang in under pausen på en allsvensk fotbollsmatch med surfbräda och höll ett brandtal om Surfbukten, och publiken röstade på oss via sina mobiler.

Kan du berätta lite om Surfbukten?

– Vi har en wakeboardanläggning som drivs på el. Här har vi också byggt en skatepark, en beachvolleyplan och en bungalow där alla som vill kan träna yoga och zumba. Kommunen har även anlagt en badbrygga på platsen.

Hur fick du idén?

– Östersund profilerar sig som vinterstad och när jag flyttade hit sysslade jag med snowkite. Men jag saknade västkusten och beachkulturen och ville skapa något i min nya stad. Jag kom på idén och berättade för kommunen och timingen var perfekt, de hade behov av en ny mötesplats på sommaren.

Vad betyder ni för Östersund?

– Att det blir en roligare stad att leva i året runt, det är många ungdomar som har hittat till oss. Det kommer även besökare utifrån, särskilt från Åre. Och vi har en del norrmän som åker till Sverige bara för Surfbukten. Sylvia Nord på kommunen har sagt att vi skapat en mötesplats som lockar både besökare och inflyttare.

Hur ska ni utveckla Surfbukten vidare?

– Vi tittar faktiskt på om det går att skapa en mobilvariant av Surfbukten och göra nedslag runt om i Sverige.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...