Annons

Han utmanar branschen att bli mer hållbar

zoom
"Vi sticker ut, helt enkelt. Det märks att våra satsningar är på allvar och inte en show off", säger Christoffer Bergfors.
NYHETER. Christoffer Bergfors, Sverigechef och vice vd på Max Burgers AB har utsetts till vinnare av priset Hållbart Ledarskap av Nätverket för hållbart näringsliv. ”Det är glädjande och självklart hedrande samt ett kvitto på vårt hållbarhetsarbete”, säger vinnaren.  
Annons

Klimatkompensation, en grön meny som gjort stor succé liksom en lång tradition av integrationsfrågor. Max Hamburgerrestaurangers fokus på hållbarhet har lönat sig på fler sätt än i form av priser.  
– 2016 var vårt bästa år någonsin, samtidigt som vi minskade vår totala klimatpåverkan, säger Christoffer Bergfors som gärna går i bräschen för ett hållbart näringsliv i allmänhet och restaurangbranschen i synnerhet. 
– Vi är förvisso ett mindre familjeägt företag och kan därför vara snabbfotade, men jag hoppas vi kan både inspirera och utmana större aktörer att våga ta steget att bli mer hållbara. 

 

Varför tror du att just du vann? 
– Det handlar inte bara om mig utan om alla våra medarbetare, att vi tillsammans är orädda och vågar tänka annorlunda och testa det vi tror på. Vi sticker ut, helt enkelt. Det märks att våra satsningar är på allvar och inte en show off.  

 

Har ert hållbarhetsarbete gjort er till en mer attraktiv arbetsplats? 
– Ja, det skapar en stolthet internt och på sikt nöjda medarbetare vilket betyder mycket. Personalomsättningen på en snabbmatsrestaurang är av naturliga skäl ganska hög och kan vi få varje individ att stanna längre än normalt är det mycket värt, inte minst ekonomiskt. 

 

Är klivet in i den cirkulära ekonomin lönsamt? 
– Vårt hållbarhetsarbete, oavsett om det gäller nya gröna produkter, vårt samarbete med Samhall eller att vi klimatkompenserar är ingen välgörenhet per se utan en affärsmodell som ska generera vinst.  

 

Vad har ni för satsningar på gång framöver, inom hållbarhetsområdet? 
–Vårt mål är att varannan måltid år 2022 är något annat än rött kött, så vår gröna meny kan givetvis utvecklas och även andra produkter komma till, vi får nya önskemål från våra kunder och har själva förstås fler idéer, inte minst inför vårt 50-årsjubileum nästa år.  
 

Vilket tips skulle du vilja ge andra i branschen som vill fokusera mer på hållbarhet? 
– Satsa på det som känns rätt i magen, det som är äkta och ärligt – men våga göra något. Det måste inte bli exakt rätt på en gång. Man kan göra om. Det viktiga är att vi gemensamt tar ett steg i rätt riktning.    

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...