Annons

Hans mission – att finna Karlstads nya fanbase

zoom Arman Teimouri ska arbeta för Visit Karlstad med strategisk kommunikation.
Arman Teimouri ska arbeta för Visit Karlstad med strategisk kommunikation.
KARRIÄR. Från Länsstyrelsen till Karlstads kulturnav. Arman Teimouri  är kommunikatören som just landat jobbet som Chief of External Relations hos Visit Karlstad där han vill hugga tag i att målgruppsanalysera. Och han siktar högt – för Bruce Springsteen stängs inga dörrar. 
Annons

Visit Karlstad, som driver kongress- och kulturhuset Karlstad CCC, vill locka fler stora möten, event och kongresser till Karlstad. Nu anställer de Arman Teimouri som Chief of External Relations för att han ska utveckla och stärka bolagets kommunikation och samverkan med strategiska partners.

Du tillträder tjänsten i slutet av augusti. Vad ser du fram emot?

– Oj, allt! Karlstad CCC är en av Nordens största och modernaste mötesanläggningar och har en hög ambitionsnivå när det gäller service, värdskap, kundnöjdhet och kvalitet. Det ska bli kul att få vidareutveckla kommunikationen kring en anläggning som jag vet är bra.

Idag arbetar du med strategiskt kommunikationsarbete på Länsstyrelsen Värmland. Vad tar du med därifrån?

– Bland annat jobbar vi med Värmlands utveckling och just samhällsnytta ser jag som en viktig faktor även när det gäller Visit Karlstad, som är katalysatorn för resten av besöksnäringen i regionen. Det är en stor aktör som konkurrerar med andra. Jag vill öka förståelsen i hur fler kongresser hit även gynnar andra.  

Är du bra på att samarbeta?

– Ja, absolut och bara det jag sett av samarbete inom Länsstyrelsen så är det uppenbart att man måste samarbeta för att lyckas. Särskilt när man inte är en storstadsregion.

Hur tänker du att du ska jobba?

– Jag tror att plattformen som redan finns är bra och jag ska söka efter utvecklingspotential och arbeta fram strategiska planer som är långsiktiga. Kongressanläggningar är inte kortsiktiga, man åstadkommer inte underverk på en månad eller två.

Vilka strategiska partners ska du samverka med?

– Det finns så väldigt många, inom såväl regionen och kommunen som i huset. Jag hoppas få mer kunskap om det när jag börjar jobbet.

Vad tycker du om Karlstads utveckling?

– Vi är ett Värmland, inte 16 kommuner. Och Karlstad spelar en viktig roll och är viktig att utveckla. Får vi hit kongresser finns det chans att besökarna stannar i länet. Och det är viktigt att vi kan utveckla det, för staden är en katalysator för länet. Om Karlstad mår bra mår resten av länet bra. Det smittar av sig.

Vad vill du ändra på?

– Nja, det vet jag inte på rak arm. Men det blir spännande att komma till näringslivet igen. Jag tar med mycket lärdomar i form av tänket och förståelse kring samarbete. Men att komma till en myndighet från att ha varit egen, som jag var dessförinnan, var en stor skillnad.

Vem ska du rikta dig till?

– Det är svårt att säga än. Jag ska göra en långsiktig plan och behöver göra en målgruppsanalys. Men jag kan tänka mig att vi konkurrerar med Stockholm, Göteborg och Malmö – plus den norska marknaden och övriga europeiska. Det gäller att hitta målgrupper som det är klokt att lägga energi på.

Hur ska du utveckla och stärka kommunikationen?

– Jag utgår alltid från citatet ”culture will beat strategy every time”. Man måste jobba inom organisationen i alla led, med öppenhet och skapa förståelse för beslut, inte bara bestämma och driva på. Det gäller att ha mycket ”go”, men också att tänka efter.

Vad tycker du regioner generellt skulle kunna göra bättre i sin kommunikation?

– Jag tror att så länge man ser sin helhet kommer man att lyckas väldigt mycket bättre. Många är spretiga och det tror jag att man förlorar på i längden.

Vilka egenskaper har du haft mest nytta av hittills i ditt jobb?

– Kommunikation handlar mycket om att lyssna och förstå. Sen är jag social som person och har lätt att ta folk, både högt och lågt. Det tror jag är superviktigt. Och att förstå att alla har en roll att spela.

Du var på ett event igår, Bruce Springsteen i Göteborg. Hur var det?

– Mycket bra, det var en mäktig känsla. Han och hans band är fantastiska entertainers som lyckats stanna kvar i folks hjärtan i årtionden – vilket är enormt.

Kan du locka Springsteen till Karlstad?

– Det kanske blir så, säg aldrig aldrig!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...