Annons

”Hela besöksnäringen är mer professionell idag”

zoom så beskriver Visitas vd Jonas Siljhammar sina första veckor på plats. Foto: Anna Hållams" />
"Intensiva, inspirerande och roliga",
så beskriver Visitas vd Jonas Siljhammar sina första veckor på plats.
Foto: Anna Hållams
NYHETER. Jonas Siljhammar är Visitas nya vd sedan två veckor tillbaka. Han har sin bakgrund inom restaurang - som är en av de branscher han nu ska företräda - och har tillbringat de senaste 13 åren som vd för Compass Group. För Besöksliv summerar Jonas Siljhammar sina första två arbetsveckor i sin nya roll.
Annons

Hur har dina första veckor varit?

– De har varit intensiva, inspirerande och roliga. Det är förstås väldigt mycket nytt att ta in, trots att jag som tidigare styrelsemedlem känner Visita väl. Jag önskar att jag kunde sätta mig ned och diskutera med fler kollegor redan nu under de första dagarna, men tiden har sina begränsningar.

Har du lärt dig namnen på alla kollegor?

– Inte hundra procent, men nästan alla!

Hur väl känner du till korridorerna sedan tidigare?

– Jag har suttit i styrelsen i nio år, men det är skillnad på det och att känna korridorerna. Det är huvudsakligen vid två tillfällen man har varit här som styrelsemedlem, på styrelsemöten och i avtalsrörelsen, och då springer man inte runt så mycket.

Vad har varit det första du har tagit tag i?

– Den mesta tiden har gått år till att komma på plats och få allt att fungera, men också diskutera med resten av ledningsgruppen vad vi har för utmaningar och vilket fokus vi ska ha den närmaste tiden och framgent. Det har också varit mycket introduktion hos Svenskt Näringsliv.

Har du någon hjärtefråga du vill ägna dig åt?

– En stor utmaning är kompetensförsörjningsfrågan framåt. Det kommer jag få lägga mycket tid på framöver. Vi måste skapa förutsättningar så att våra medlemsföretag har den kompetens de behöver.

 Finns det några specifika medlemsfrågor du vill lyfta?

– Vi måste få till regelförenklingar. Ska man starta ny verksamhet måste man ha omkring 300 olika myndighetskontakter. Det är förstås alldeles för mycket. Flera av de regler som finns fyller inte heller någon funktion idag, som till exempel kassaregisterlagen som har spelat ut sin roll när vi nu har kontantlösa restauranger. Den typen av frågor är viktiga och det är här vi ska föra ett påverkansarbete.

Du har själv drivit restauranger under 90-talet. Vilken är den största förändringen i restaurangbranschen sedan du verkade i den?

– Allt var mycket mer oplanerat och kortsiktigt då, det har blivit mer professionellt idag. Det är en mer välutvecklad och strukturerad bransch, man planerar mer och är mer långsiktig, det gäller hela besöksnäringen. Det är förstås väldigt mycket som har förändrats, och digitaliseringen har också gjort sitt.

Vad är den största utmaningen för besöksnäringen?

– Kompetensförsörjningen, helt klart. Hur ska våra medlemmar hitta personal? Alla delar av näringen har brist på personal.

Stora vinster med elektronisk fakturahantering

Stora vinster med elektronisk fakturahantering

Hogia: Det ska vara enkelt att vara företagare i Sverige. Digitala hjälpmedel som elektronisk fakturahantering skapar ordning och effektiviserar det administrativa arbetet – och ger högre lönsamhet i slutändan