Annons

Hemavans första säsong med ny supergondol: ”All time high”

zoom Gondolliften är ett lyft göt hela Hemavan Tärnaby.  Foto: Hemavan Tärnaby
Gondolliften är ett lyft göt hela Hemavan Tärnaby. Foto: Hemavan Tärnaby
NYHETER. Första säsongen med Hemavans nya gondollift har varit en succé. Med nya gäster från öst och väst blev den en efterlängtad investering för hela regionen.
Annons

I november invigdes Hemavans nya gondollift, den sjätte i Sverige, och blev ett startskott för regionens framtida tillväxtplaner, med målet att stärka Hemavans position som skidort i norra Sverige.

Lockar fler gäster från Mälardalen

Efter en första säsong med den nya liften är Thomas Ringbrant, vd för Hemavan Tärnaby mer än nöjd.

– Säsongen har varit helt grym. Dels har det varit otroligt många gäster som har åkt liften, både över påsken och under övriga säsongen har vi sett ett all time high i antalet gäster. Ett av skälen till det är förstås den nya gondolliften.

Skidsystemet har tack vare Hemavan gondol fått fler gäster från närliggande upptagningsområden som Norrlandskusten och Helgeland från den norska sidan, men också fler från Finland och Mälardalen.

– Vi ser att betydligt fler har kommit från Mälardalen med flyget tack vare den nya liften. Idag kommer 30 procent av våra gäster därifrån, men det är en målgrupp vi ska jobba mer mot.

Startskott för tillväxtprojekt

Gondolliften och restaurangen Björk, som byggdes på toppfjället 2015, utgör båda startskott för Hemavans framtida utveckling med planer på att bygga nya liftar, renovera befintliga, bygga nya nedfarter och utveckla nya snösystem.

 – Vi behöver känna oss trygga med att det finns snö, och vi har liftar från 70-talet som behövs göras något åt, men vi ville först känna att det tog fart med den nya liften, och det har det gjort. Vi tittar även på nya markområden vid Gondolbyn och Västbyn där vi vill bygga bostadsrätter och en ny gästservicebyggnad med skiduthyrning och restaurang, säger Thomas Ringbrant.

Vilka positiva effekter får den nya liften påden övriga besöksnäringen i området?

–Investeringen på runt 70 miljoner ser vi som ”loket” som gör att Hemavan växer, och ger också destinationen avkastning i form av nya arbetstillfällen inom besöksnäringen.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...