Annons

HKC Hotels storsatsar i Göteborg

zoom
"Hotellet kommer att bli mycket mer än bara en destination för mäss- och konferensbesökare", säger HKC Hotels vd Marcus Östlundh.
NYHETER. HKC Hotels utvidgar sin hotellportfölj med sin största satsning hittills: I samband med att Åbytravet i Mölndal byggs ut med en mässa och konferenslokaler bygger de ett 220 rum stort hotell på området. Idag driver HKC Hotels hotell i Stockholm, Malmö, Örebro och Hudiksvall, och det nya väntas stå klart under 2019.
Annons

– Göteborg har funnits på vår önskelista i över 20 år. Vi tror att Göteborg alltid kommer att vara en bra hotellstad, samtidigt som det är ett perfekt komplement till våra andra destinationer, säger Marcus Östlundh, vd på HKC Hotels.

Investeringen ligger på över 500 miljoner kronor och HKCs andel beräknas till cirka 30 miljoner kronor. Det är en vågad satsning för en koncern som tidigare höjt på ögonbrynen när andra i branschen satsat stort. Men flera år av god lönsamhet och försäljningen av sin del i The Winery Hotel i Solna har bidragit till att gruppen idag har en stark finansiell position, och det gjorde att de tog chansen.

– Det som är spännande med det här projektet är att vi är flera aktörer som inte bara delar på risken utan också bidrar med olika expertkompetenser inom hotell, mässor och evenemang, säger Marcus Östlundh.

Kompletterande anläggning

Aktörerna i fråga är Åbytravet, Klövern och Artexis Easyfairs, som idag finns på Malmömässan och Kistamässan. Att Svenska Mässan och Gothia Towers är giganter i Göteborg är inget som oroar Marcus Östlundh.

– Hotellet kommer att bli mycket mer än bara en destination för mäss- och konferensbesökare. Det är en kompletterande anläggning, snarare än en konkurrent, vilket jag tror de flesta i branschen kommer hålla med mig om.

Med travet och närliggande aktiviteter som en sim- och ishall, ett äventyrsbad samt en jätteparkering, blir området där anläggningen byggs en egen destination. Mölndal rymmer dessutom många stora huvudkontor och växande företag.

Lekfull design

Byggandet av mässan är redan igång och efter sommaren startar bygget av hotellet. Bakom ritningarna står Arkitektbyrån, som även agerar bollplank åt Marcus lillasyster Lina Östlundh, som är filmscenograf i grunden, skapar den invändiga designen.

– Det är viktigt att besökaren känner att allt hänger ihop. Designen kommer att bli lekfull och något annat än det man får uppleva hos de stora kedjorna, säger Marcus Östlundh.

Framtiden i fokus på Hotel market day

zoom
"Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att den har inneburit en stor förändring för hela branschen", sa Pandox vd Anders Nissen. Foto: Besöksliv
NYHETER. När den 22:a upplagan av Pandox Hotel Market day gick av stapeln inför ett fullsatt Hilton Slussen var fokus på framtidens och globaliseringens utmaningar.
Annons

Hotellfastighetskoncernen Pandox vd Anders Nissen hälsade på tisdagen 350 gäster från tio länder välkomna till ett fullsatt auditorium i egna hotellet Hilton Slussen i Stockholm.

Pandox hotellmarknadsdag bjöd på framtidsspaningar bland annat i makroekonomi, om en dynamisk värld, effekter av globalisering, och om var jobben tar vägen när robotarna tar över. Frågor som ställdes var hur företag, däribland de inom hotellbranschen, ska förhålla sig till förändringar inom teknologi, ekonomi, vanor och värderingar.

Anders Nissen pekade på digitalisering och nya affärsmodeller som två av de största utmaningarna för hotellbranschen.

– Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att det har blivit en stor förändring för hela branschen, men samtidigt har nya digitala spelare som Expedia och Hotels.com fördubblat marknadsföringen för hotellen och bidragit till enklare teknologi, vilket är bra.

Har de nya plattformarna gynnat hotellbranschen?

– Absolut, det är klart att de tar hög provision, men de öppnar hela marknaden för ”leisure”. Sedan innebär de nya distributionsformerna att företagaren förlorar lite makt över kanalerna, men det blir ju å andra sidan lättare för hotellen att få direktkontakt med gästen.

Men konkurrensen är tuffare idag?

 – Ja, digitaliseringen innebär ju ett nytt sätt att hitta hotell för gästen. Tidigare kom kanske alla amerikaner till Hilton för det kände de till, men nu får de information i digitala kanaler och på Trip Advisor, vilket gör att de hittar lättare till andra hotell.

 Det är den 22:a upplagan av Hotellmarknadsdagen. Vad tycker du om dagen? 

– Det är den bästa på 22 år. Vi har spännande ämnen och fantastiska talare med utblick mot framtidsfrågor men med en positiv underton, vilket är spännande. Det finns lösningar på de globala problemen, som Oxford-professorn Ian Goldin sa. Det gillar vi.

Hur ser framtiden ut för hotellfastighetsbranschen?

– Utgångspunkterna med 4 procents tillväxt de nästa tio åren, vilket vi räknar med, är positivt. Sedan ser vi att behovet av aktiva ägare och aktiva investerare ökar hela tiden och där har vi en bra position som den största ägaren av hotell i Europa.

Vad står högst på Pandox lista just nu?

– Fortsatt tillväxt, att fortsätta verka som ett stort börsbolag, vilket inte är helt lätt, och att hela tiden tillföra ny kompetens som gör att vi kan fortsätta att ligga i framkant.

Vad ska folk ta med sig härifrån idag?

– En känsla av att tillväxten för branschen är bra och att det finns positiva grundtoner för akademiker att vår bransch tillhör vinnarna.

Visita startar upprop mot sexuella trakasserier och kränkningar

zoom
"#nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser" säger Visitas vd Eva Östling. Foto: Visita
NYHETER. För att visa på att en arbetsmiljö inom besöksnäringen ska vara trygg och självklart fri från sexuella trakasserier och kränkningar startar Visita uppropet #nolltolerans.

En trygg arbetsmiljö inom besöksnäringen har varit och är en självklarhet i medlemsorganisationen Visitas etiska regelverk. Samtidigt nås man idag av berättelser som beskriver en annan verklighet, vilket är helt oacceptabelt, menar Visitas vd Eva Östling.

Ett samhällsproblem

Uppropet ska visa på att frågan är viktig, att man på Visita vill ta sitt ansvar för att ”få ett slut på ett samhällsproblem”, och inte minst bidra till att förebygga fler händelser.

– Uppropet #nolltolerans handlar om att uppmärksamma sexuella trakasserier och kränkningar och visa att vi som näring vill göra mer för att få bort det här problemet. På sin arbetsplats ska det vara självklart att man bemöts med respekt av såväl personal som gäster, säger Eva Östling.

Visita ska inom kort att samla aktörer inom besöksnäringen till ett möte för att diskutera mer långsiktigt vad man ytterligare kan göra.

Gäller även gäster

– Våra medlemsföretag har redan förbundit sig att följa Visitas etiska regler, men det är viktigt att komma ihåg att många av kränkningarna kommer från gäster. Det är förstås helt oacceptabelt. #nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser säger Eva Östling.

Förutom löftet att jobba förebyggande och agera direkt vid eventuella händelser ska företag som skrivit under Visitas upprop, som publiceras på organisationens hemsida, tilldelas en dekal för att markera att det på stället råder #nolltolerans.

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.