Annons

Hon vill ta Sigtuna till nästa nivå

zoom Destination Sigtunas nya vd vill lyfta resmålet ytterligare vad gäller hållbarhet.
Destination Sigtunas nya vd vill lyfta resmålet ytterligare vad gäller hållbarhet.
KARRIÄR. Eva Camél Fuglseth har utsetts till vd för Destination Sigtuna, som arbetar med att stärka destinationens attraktionskraft i relation till besökare. Och då kan man räkna med att förändring är på gång, för det är vad hon drivs av.
Annons

Hur blir det skillnad när du går från tillförordnad vd till vd?

–Nu kan jag tillsammans med mina kollegor planera, utveckla och arbeta långsiktigt. Som tf vd handlade min uppgift mer om att förvalta, att upprätthålla stabilitet och skapa arbetsro för personalen och ge styrelsens rekryteringsgrupp möjlighet att genomföra grundlig rekryteringsprocess.

 

Vad vill du göra för Sigtuna?

– Sigtuna har arbetat framgångsrikt genom samarbete och gemensamma projekt. Jag ser en stor potential i att arbeta ännu mer kommersiellt genom tydliga erbjudanden och genom utveckling av befintliga evenemang och för att skapa fler reseanledningar, etablering av nya evenemang och attraktioner.

 

Hur ska det gå till?

– Besöksnäring, övrigt näringsliv och samhällsbyggnad går hand i hand och min uppfattning är att det finns mycket att göra när det gäller att ta ett samlat grepp kring vad Sigtuna erbjuder. Varumärket behöver förtydligas och stärkas och samarbetet kan bli ännu bättre. Där hoppas och tror jag att jag kan vara med och göra skillnad.

 

Hur tänker du kring Sigtuna och hållbarhet?

– Sigtuna har varit bra på att tidigt positionera sig inom hållbarhetsområdet och att kommunicera en hållbar profil. När hållbarhet mer eller mindre är en hygienfaktor hos många behöver vi visa initiativförmåga och ser hur vi kan ta hållbarhetsarbetet till nästa nivå. Hur kan vi fortsätta att utmärka oss och göra skillnad på ett nytt sätt? Hur kan vi behålla glöden att samtidigt befästa och förstärka? Om vi vill fortsätta att ligga i framkant ­– vad kan vi göra då? Det är en fråga som vi behöver lösa tillsammans med våra samarbetspartners under 2017.

 

Känner du att det kommit en ny våg av hållbarhetstänk inom besöksnäringen?

– Definitivt. Genom att besöksnäringen är en basnäring med allt vad det innebär av arbetstillfällen och intäkter så behöver vi också ta ett ansvar genom att växa och verka hållbart. Som konsument blir det hållbara viktigare och viktigare. Kan man i vårt fall som destination visa att det hållbara arbetet prioriteras – att vi faktiskt är med och gör skillnad – och dessutom ha möjlighet att bygga marknadskommunikation runt det i syfta att locka fler besökare så gör det att hållbarhetsarbetet fyller flera viktiga funktioner.

 

Vilka är dina förebilder?

– Jag stöter ständigt på kloka och inspirerande människor både inom jobbet och i min vardag. Under mina 30 yrkesverksamma år så har jag haft förmånen att jobba både nationellt och internationellt med många starka, ibland egensinniga, driftiga och extremt kreativa människor, ofta kvinnor. Min tidigare vd Peter Lindqvist har genom sitt ledarskap format mig till en person med stor tilltro till den inbyggda kraften hos människor, en nyfikenhet i att ta sig an utmaningar och att se möjligheter istället för hinder. En annan person som jag alltid inspireras av och imponeras av är Stockholms Handelskammares vd Maria Rankka. Jag uppfattar henne som orädd, tydlig, alltid påläst, genuint kunnig och inte rädd för att utmana. Hon fungerar som en förebild och inspiratör för mig.

  

Vilken är din viktigaste uppgift?

– Att förtydliga Destination Sigtunas roll och bidra till arbetstillfällen och intäkter. Destination Sigtuna har en engagerad och visionär styrelse och min uppgift blir att nå de mål och ambitioner om utveckling och resultat som styrelsen har.

 

När har du trivts som bäst på jobbet?

– Jag är en utvecklare och inte en förvaltare. Jag har alltid dragits till utvecklingsprojekt eller situationer där det funnits utrymme att förbättra och förädla, gärna i expansion. Där det har varit högt i tak, en samsyn runt uppdraget och en vilja att prova nytt och våga. Där armbågarna har varit mjuka men sinnet skarpt. Med närhet till skratt. Där har jag trivts som bäst. För mig har ofta den utvecklingen planat ut efter cirka tio år. Då har något nytt och spännande ofta dykt upp.

 

Vilka av dina egenskaper har du haft mest ha nytta av?

– Att jag alltid fokuserar på möjligheter och lösningar.

 

Hur hamnade du inom besöksnäringen?

– Jag hade en tanke om att hotell verkade extremt spännande så jag valde ut ett hotell som jag ville jobba på och sökte praktik där under gymnasiet. Och sen rullade det på. Jag har aldrig varit rädd för att ta i och att arbeta hårt och det gav utdelning. Jag gjorde ett bra jobb och vann förtroende. Det blev till slut tio år inom hotellnäringen och det ledde i sin tur in i kongressvärlden som sedan ledde till destinationsmarknadsföring …

     

Om du inte hade hamnat här, vad skulle du då ha jobbat som?

– Då hade jag blivit polis eller farmaceut! Det var en tid när jag tänkte söka Polishögskolan. Jag lockades av kontakten med människor, problemlösandet och att förhoppningsvis kunna göra positiv skillnad för människor. Jag hade troligtvis försökt ta mig vidare till Säpo, som också känns som en väldigt spännande organisation. Hade jag blivit polis, jobbat på Säpo eller som farmaceut, som också var lockande, så tror jag att omorganisationen inom polisen, förändringsprocessen inom Säpo eller privatiseringen av apoteken säkerligen hade varit som klippt och skuret för mig att engagera mig i. Kanske till och med varit det som hållit mig kvar i yrket.

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet bl...