Annons

Hotellen jublar efter Visitas stämning mot Booking.com

zoom Gästerna luras av Booking.coms rankningsmetoder. Det anser flera hotellanställda som jublar efter Visitas stämning.
Gästerna luras av Booking.coms rankningsmetoder. Det anser flera hotellanställda som jublar efter Visitas stämning.
NYHETER. ”De lurar kunden med falsk marknadsföring”, säger en hotell-vd. ”Vi är helt utelämnade till deras krav”, säger en annan. Kritiken mot Booking.com och Expedias icke transparanta rankning växer i hotellnäringen.
Annons

Förra veckan kunde Besöksliv rapportera om Visitas stämning av bokningsjätten Booking.com. Den lämnades in till Patent- och Marknadsdomstolen i Stockholms tingsrätt tidigare i veckan och välkomnas av många svenska hotell.

[LÄS MER: ”Hotellen pressas och gästerna drabbas – Visita stämmer Booking.com”]

 

Två OTA:er har 90% av marknaden

Visita kräver att så kallad rate parity förbjuds, det vill säga att hotellen ska tillåtas sätta lägre priser i sina egna onlinekanaler, vilket de inte får i dag i avtalen med Booking.com och Expedia. De två OTA-erna har tillsammans 90 procent av marknaden för onlinehotellbokningssajter i Sverige.

–Det är bra att frågan prövas så alla parter är eniga om vad som gäller. Ser man till resten av Europa är det väldigt tydligt att rate parity är på väg bort, säger Nils Korsvoll, ansvarig för distributionsfrågor på Choice Hotels.

Men frustrationen hos hotellen handlar inte bara om maktlösheten över prissättningen i sina egna onlinekanaler utan lika mycket om Booking.com och Expedia/Hotels.coms rankning – och dess bristande transparens som i slutänden drabbar hotellgästen.

– OTA:erna är experter på att stressa kunder att genomföra köp på deras sajter. Bland annat genom att ge intrycket att de har lägsta pris även om de inte har det, att kunden får rabatt som inte finns eller att det snart är tomt på rum även om det finns rum. Här måste myndigheterna upp på banan för att skydda konsumenten, säger Nils Korsvoll på Choice Hotels.

 

Betalar höga provisioner

Hotellen betalar höga provisioner till Booking.com och Expedia, 15-20 procent för varje bokning, i vissa fall upp mot 30 procent för att få bra synlighet i sajternas rankningslistor. Allra mest beroende av OTA:erna som försäljningskanal är de fristående hotellen. Flera hotell Besöksliv talat med säljer cirka hälften av sina rum via OTA:er.

– OTA:erna är jätteviktiga för oss, men vi är helt utelämnade till deras krav. Det finns inget förhandlingsutrymme när de ändrar sina regler, säger en hotellchef i Stockholm.

För att få bokningar får hotellet inte hamna för långt ner på sajternas rankninglistor. Och det kommer hela tiden påtryckningar, genom så kallade alerts, att hotellet måste ge fler rum eller sänka priserna för att inte sjunka i rankning.

– En av OTA:erna kräver att vi ska hålla vissa rum åt dem ända till klockan 05 på morgonen. Om rummet inte blir bokat den natten är det en förlorad intäkt för oss. Det är en hård regel, men vi har inget att sätta emot, säger hotellchefen.

 

Rankning lurar kunderna

Den dåliga transparensen drabbar slutkonsumenten, menar en hotell-vd för ett fristående hotell. Som exempel tar han de fault-rankingen, listan som kommer upp först när du går in på en hotellbokningssajt, där de hotell som OTA:n rekommenderar ligger överst.

– Det har inget att göra med att de hotellen är bäst utan att de betalar högst provisioner. Det borde kunden ha rätt att känna till, säger han och tillägger:

– Ett annat exempel är när du söker efter hotell som ligger i närheten av där du befinner dig. Jag har stått utanför mitt eget hotell och sökt efter det kriteriet, och mitt hotell kommer inte upp utan andra hotell som ligger betydligt längre bort. Då lurar man faktiskt hotellkunden med falsk marknadsföring.

Hotellen och Visita menar att de tveksamma rankningsmetoderna ihop med rate parityklausulerna leder till att hotellen känner sig tvingade att lämna fler och fler rum till OTA:erna och minimerad kundkontakt. Eftersom onlinemarknaden växer kraftigt leder det sammantaget till att OTA:ernas marknadsandelar blir ännu större och konkurrensen begränsas ytterligare.

– Det är lite som talar för att provisionerna och därmed också pris till slutkund kommer att sjunka. En dålig utveckling för alla utom OTA:erna, säger Visitas branschjurist Carola Ekblad.

 

Visita verkar för granskning

De kritiserade rankningsmetoderna ingår inte i stämningen mot Booking.com. Men Visita menar att de kan anses vara vilseledande marknadsföring mot konsument.

– Vi ska verka för att Konsumentverket ska granska rankningsmetoderna, säger Visitas branschjurist Carola Ekblad.

Hotellkonsult Annemarie Gubanski på Taktikon Consultancy ser fram emot att frågan om rate parity avgörs i domstol. Men hon varnar samtidigt för att ett förbud mot rate parity inte automatiskt betyder att hotellen kommer att kunna sänka sina provisions- och distributionskostnader.

– Även om du kan öka bokningar till din egen sajt med hjälp av lägre priser, så kostar det att driva trafik dit via Google och metasök och den egna hotellsidan måste vara lätt att boka på. Då kan det ibland vara billigare att använda sig av OTA:er. Därför borde alla hotell, även mindre, göra en egen analys och kalkyl för vad en bokning verkligen kostar dem och utifrån det sätta sin egen distributionsstrategi.