Annons

Hotellsamverkan ska lyfta Jönköpings besöksnäring

zoom Stay in Jkpg ska bland annat underlätta för besökare att hitta hotellrum. Foto: Visit Småland
Stay in Jkpg ska bland annat underlätta för besökare att hitta hotellrum. Foto: Visit Småland
NYHETER. Hotellen i Jönköping stärker samarbetet för att säkra kompetensförsörjningen och öka värdskapet i regionen.
Annons

De senaste 30 åren har hotellägarna i Jönköping träffats för att diskutera hur de kan locka fler besökare till staden. För att ta nästa steg och få större delat ansvar startar aktörerna den ekonomiska föreningen Stay in Jkpg.

– Skillnaden nu är att vi har en ansvarig styrelse och stadgar, och vi hhar även tagit fram en agenda för vad vi vill åstadkomma, säger Lars Ericsson, ägare av City Hotel i Jönköping.

Tre fokusområden

Syftet med Stay in Jkpg är att utveckla besöksnäringen, öka värdskapet och tillgängligheten, samt att arbeta för att säkra kompetensförsörjningen i hotellbranschen.

För att nå målen detta fokuserar man på tre huvudområden.

– Först har vi själva destinationen, och här vill vi underlätta för våra besökare att hitta hotellrum. För att öka tillgängligheten har vi tillsammans med Elmiamässan tagit fram en ny bokningsportal där mässbesökare enkelt kan söka efter rum.

Pr-aktiviteter och sociala medier

Här ingår även ett arbete med att fylla hotellen mellan mässorna. I ett samarbete med Jönköping Convention Bureau undersöker man vilka mässor och möten som turnerar i landet under året och tar kontakt med dem för att berätta vad staden kan erbjuda i form av anläggningar och hotell.

För att attrahera besökare och öka hotellens beläggning arbetar man också med pr-aktiviteter och sociala medier.

– Vi vill ge besökarna skäl att resa hit, bland annat genom att visa upp smultronställen i sociala medier. Det här är en långsiktig satsning på att göra det enkelt att hitta allt man kan göra i staden. Vi kommer även jobba med värdskapet hos vår hotellpersonal, det är ju dem som först möter besökarna. Det handlar bland annat om kurser inom lokalkunskap.

Ska säkra kompetensförsörjningen

En viktig byggsten i arbetet, menar Lars Ericsson, är att säkra kompetensförsörjningen i besöksnäringen. Och för att lyckas har man nu kontinuerliga möten med skolorna.

– Vi har en stor brist på kökspersonal och det saknas särskilt kockar. För att vända utvecklingen har vi börjat informera skolorna om vilken typ av kompetens som behövs och vad de bör satsa på för utbildningar.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...