Annons

Hultsfredsfestivalen återupplivas med The Walk

zoom Hultsfredsfestivalen får nytt liv med  appen och promenaden
Hultsfredsfestivalen får nytt liv med appen och promenaden "The Walk”.
Hultsfredsfestivalen har återupplivats – åtminstone minnet av den. Nu finns nämligen ”Hultsfred – The Walk”, en app och en promenadslinga som ska locka både gamla och nya besökare till Hultsfred.
Annons

Hultsfred är för många förknippat med den legendariska musikfestivalen som lockade tusentals besökare till parken vid den småländska sjön Hulingen under många år.

Nu finns en ny möjlighet att återuppleva festivalen i och med ”Hultsfred – The Walk”, en nästan fyra kilometer lång promenadslinga som tar besökarna från lokalen Klubben, där allt började, utmed sjön Hulingen till parken där festivalen ägde rum. Längs vägen finns ett 40-tal skyltar och med hjälp av en app med så kallad AR-teknik (augmented reality eller förstärkt verklighet) kan besökarna ta del av historier, foton och filmklipp från festivalen.

Samarbete ligger bakom

– Det här är som ett minnesmärke över festivalen. Den hade 580 000 besökare och 50 000 personer som arbetade med den och för många betydde den väldigt mycket, säger Putte Svensson, vd för Rockcity Hultsfred AB och en av grundarna bakom festivalen.

Promenaden har tagits fram i samverkan mellan Rockcity Hultsfred AB, apputvecklaren Makerspace Hultsfred, turism- och informationsenheten på Hultsfreds kommun och Svenskt Rockarkiv. Det senare är ett musikarkiv med uppdrag att samla den svenska populärmusikhistorien. Det har sitt säte i Hultsfred och har bidragit med filmer, foton och musik.

Nostalgiker och Hultfredsbor

Det nya besöksmålet vänder sig till såväl inbitna festivalnostalgiker och Hultsfredsbor som nya besökare.

– Vi ser det här som ett komplement till den övriga turismen och ytterligare en reseanledning till regionen. Vi har många som passerar Hultsfred när de ska besöka till exempel Astrid Lindgrens värld eller Glasriket., säger Putte Svensson.

Promenadslingan invigdes den 8 september och gensvaret har hittills varit över förväntan.

– När flera personer går promenaden tillsammans delar de varandras minnen. Sedan hör de av sig till gamla vänner som de åkte med till festivalen och börjar kanske prata om att åka hit igen. Det är en positiv effekt som jag inte hade räknat med.

Nu ska den digitala upplevelsen utvecklas med fler filmer.

– Vi har över 2000 timmar inspelat material från festivalen. Nu ska vi utveckla så att man bland annat kan söka efter specifika konserter.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...