Annons

Inför sommarsäsongen: Nöjesparkerna ska anställa tusentals

NYHETER. Nöjesparkerna är mitt i en intensiv rekryteringsprocess till sommaren. Tusentals säsongsarbetare behövs för att fylla positionerna – och flera rekryterar nyanlända. ”Det viktigaste är engagemang och personlighet”, säger Nina Tano, vd på Furuvik.
Annons

Parks and Resorts och deras del Sommarland har i flera år arbetat med en satsning på att anställa nyanlända. I fjol anslöt sig även Gröna Lund och Furuvik till det arbetet som fortsatt i år.

– Vi har ett samarbete med Arbetsförmedlingen där vi kommer i kontakt med nyanlända som är intresserade av att jobba hos oss. Vi har även ett program för unga med funktionsnedsättning och en seniorsatsning, säger Nina Tano, vd, Furuvik.

2016 hade koncernen Parks and Resorts, där bland annat Furuvik ingår, haft drygt 100 medarbetare från etableringsprogrammet, unga med funktionsnedsättning och seniorsatsningen.

– Vi hoppas givetvis på att kunna utöka den siffran något till säsong 2017, säger Caroline Lidholm, rekryteringsansvarig på Parks and Resorts.

”Det spelar ingen roll vad som står på cv:et.” är ett vanligt mantra som hos de flesta arbetsgivarna inom branschen.

– För många av våra tjänster behöver man inte ens ha ett cv. Det viktigaste är att du har ett stort engagemang och rätt personlighet. Och under rekryteringen är det lätt att se vilka som har det, säger Nina Tano.

Hon får gehör från Caroline Lidholm.

– Vi vill att våra medarbetare ska spegla våra gästers mångfald och är övertygade om att det skapar bättre service och ett bättre gästmöte.

Nyrekryteringar och ”återvändare”

På Furuvik har man fått in många ansökningar under den tre månader långa ansökningsperioden.

– Vi är tidigt ute med vår ansökningsperiod för att fånga upp så många som möjligt. Vi börjar rekrytera runt 13 december och håller ansökan öppen fram till mitten av mars, säger Nina Tano.

De som blir antagna genomgår en utbildning på Furuvik. Efter utbildningsperioden genomförs en övning känd som ”Genrepet”. Nöjesparken smygöppnar två dagar innan den officiella premiären för 2000 inbjudna gäster. De är familj och vänner till de 280 säsongsarbetarna som står redo att starta sitt första riktiga arbetspass.

En viktig del för nöjesparkernas rekrytering är de återkommande säsongsarbetarna. Ungefär hälften av de som anställs till sommaren kommer att ha jobbat där tidigare. På Furuvik kallas de för ”återvändare”. Återvändarna och deras erfarenhet ger stöd åt de nya medarbetarna. För att få säsongsarbetare att återvända arbetar Furuvik med kampanjer: till exempel utskick av vykort som doftar popcorn och godisklubbor.

– Vi försöker alltid att göra något speciellt för att visa dem hur mycket återvändarna betyder för oss. De är viktiga och våra främsta ambassadörer, säger Nina Tano.

Mässor och sociala medier

Förutom jobbet med att anställa en stor mängd personal under kort tid har det funnits en annan stor utmaning i år. Att hitta kockar. Kneippbyn Resort på Gotland har tampats med utmaningen och varit tvungna att hitta nya lösningar.

– När vi åker upp till Sälen genomför vi intervjuer med de som lämnat in ansökan på hemsidan. Men nytt för oss i år är en mässa som Arbetsförmedlingen håller i. Företag som är intresserade av att anställa personal till sommaren kommer hit istället för att åka runt på egen hand, säger Matilda Runeson, HR-manager på Kneippbyn.

Även koncernen Parks and Resorts har varit tvungna att ta till innovativa metoder. De arbetar aktivt med att synas på plattformar där de tror att kockarna finns. Bland annat har de bedrivit flera kampanjer i sociala medier.

– För att locka kockar arbetar vi med en artikelserie. Varannan månad skriver vi en artikel som har en koppling till våra restauranger. Dessa blir sponsrade inlägg i sociala medier och riktas mot den målgruppen, säger Caroline Lidholm.

Och det verkar ha gett resultat.

– Vi får in många väldigt bra ansökningar så det är full rulle här. Vi kommer att hitta våra stjärnor även i år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...