Annons

Järvaveckan 2019 – viktig jobbplattform för besöksnäringen

zoom Järvaveckan innebär en möjlighet att berätta för unga<br />
 om besöksnäringen som framtidsbransch. Foto: Pressbild
Järvaveckan innebär en möjlighet att berätta för unga
om besöksnäringen som framtidsbransch.
Foto: Pressbild
NYHETER. Flera företag är på plats under Järvaveckan för att belysa besöksnäringens rekryteringsinsatser, och visa upp branschens karriärmöjligheter.

Annons

Besöksnäringen skapar årligen över 6 000 nya jobb. För att visa på branschens kraft som jobbmotor har Visita bjudit in ett antal arbetsgivare till Järvaveckan, som inleds idag.

Syftet är både att uppmärksamma branschen som arbetsgivare och rekrytera personal.

– Vi har fem konkreta vakanser just nu och de vore fantastiskt om vi kunde fylla dem under dagen, säger Sofia Göransson, personalchef för Svenska Brasserier.

Med restauranger som Riche, Taverna Brillo, Luzette och Ulriksdals Värdshus är Svenska Brasserier en relativt stor arbetsgivare. En delegation från restauranggruppen tar emot besökare i Visita-tältet.

– Det är första gången vi är med, vårt fokus är att visa oss som en potentiell arbetsgivare på kort sikt, men också visa att det här kan vara en framtida väg för en långsiktig karriär. Vi vill kommunicera både kring gymnasieval och vuxenutbildningar och vad vi förväntar oss av sökande.

Vilket främsta värdet för er att vara med?

– Framför allt att kunna locka fler personer till branschen, vi har en stor kockbrist och det är viktigt att alla hjälps åt att attrahera personal. Oavsett inriktning och storlek så står alla i vår bransch inom samma utmaningar.

På Visita har man höga förväntningar på veckan.

– Kompetensförsörjningen är besöksnäringens största utmaning och Järvaveckan innebär en fantastisk möjlighet att berätta för unga människor om besöksnäringen som framtidsbransch med en lång rad olika typer av yrken och inriktningar. Att våra medlemsföretag dessutom tar chansen att rekrytera till viktiga jobb på plats under veckan gör det ännu bättre, säger Carl-Johan Swansson, kommunikationschef för Visita.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...