Annons

Jonas Siljhammar: ”Det är våra viktigaste frågor i Almedalen”

zoom Personalliggarens nya regler är en brännande fråga för Jonas Siljhammar och Visita just nu.  Foto: Peter Knutson.
Personalliggarens nya regler är en brännande fråga för Jonas Siljhammar och Visita just nu. Foto: Peter Knutson.
SOMMARINTERVJU. Efter sex månader som Visitas vd har Jonas Siljhammar hunnit bli varm i kläderna och har klart för sig vilka frågor som bör toppa agendan – både inom organisationen och när Opinionssverige möts i Almedalen.
Annons

Hur vill du beskriva dina första månader på jobbet? 

–Intensiva, roliga och lärorika. Jag har fått en bra lotsning in i verksamheten och har fått en överblick över hur vi kan bli ännu bättre på det vi gör. Genom mitt tidigare uppdrag, vd på Compass Group, är jag redan inspelad på arbetsgivarfrågor och avtalsrörelse, men jag har fått ta in den opinionsbildande delen av mitt uppdrag.

Vilka frågor har hittills stått mest i fokus? 

–Kompetensförsörjningen och regelförenklingar, där jag tycker det går åt fel håll. Vi är en viktig bransch som skapar jobb, bidrar till ökad integration och är en del av lösningen. Men istället för att få det enklare belastas vi med ökade krav, som personalliggare och nya regler för ursprungsmärkning.

Hur ser handlingsplanen för regelförenkling ut? 

–Vi arbetar hela tiden med att påverka i olika frågor. Just nu är en utökning av kravet på personalliggare i fokus. Vi kan inte ändra ett liggande beslut, och nu pratar vi med skatteverket för att få tydliga instruktioner om hur det här ska fungera, säger Jonas Siljhammar och fortsätter:

– Det är väldigt problematiskt när myndigheter fattar beslut som de själva inte förstår effekten av. Samtidigt som vi fortsätter det långsiktiga arbetet med att personalliggare ska bort vill vi se till att våra medlemmar har den information de behöver. Andra aktuella frågor är ju danstillståndet – där en utredning bara ledde fram till en halvmesyr och som vi nu har att ta ställning till – och förslaget på förbud mot rökning på uteserveringar.

Du har rest mycket de första månaderna, hur ser din bild av svensk besöksnäring ut?  

–Jag blir alltid imponerad av hur engagerade och duktiga våra medlemmar är. Det som är bekymmersamt är att överallt jag kommer pratar man om brist på personal och kompetens. Hur vi kan stötta kompetensförsörjningen på bästa sätt är en verkligt viktig fråga.

Du gör premiär i Almedalen som vd för Visita – vilka frågor blir viktigast där? 

–Arbetsmarknadsfrågor. Kompetensförsörjning. Villkoren för att anställa. Vi måste få ner kostnaderna för att anställa. Vi kommer också diskutera vissa partiers hot om höjd moms vilket skulle slå direkt mot vår näring.

Hur ska Visita höras och synas i Almedalen? 

–Vi kommer synas som vanligt hos alla våra medlemmar som låter oss hänga banderoller på uteserveringar och hotellbalkonger. Politiker kommer bjudas in i kockdueller där vi diskuterar hur de vill underlätta för att fler ska få jobb. Vi arrangerar också seminarier om hållbarhet och jämställdhet, som hur vi ska locka fler kvinnor till kockyrket.

Även en vd får ta semester! Vad gör du i sommar? 

–Efter att ha summerat alla intryck från Almedalen åker jag till mitt sommarställe i Bohuslän och sätter mig på klipporna där. Förhoppningsvis blir det en tur med båten också.

Har du ett särskilt smultronställe? 

–Hunnebostrand. Och Väderöarna är ju väldigt speciellt och så långt väster ut man kan komma i Sverige.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...