Annons

Julita Gård om Stora Turismpriset: ”Vi är helt omtumlade”

zoom Julita Gård prisas för sitt arbete med att jobba med gårdens<br />
 historia och föra ut den kunskapen till besökarna. Foto: Julita Gård
Julita Gård prisas för sitt arbete med att jobba med gårdens
historia och föra ut den kunskapen till besökarna.
Foto: Julita Gård
NYHETER. I hård konkurrens blev det Julia Gård som fick ta emot Stora Turismpriset. Priset är ett kvitto på det arbete man har gjort med att hela tiden förnya upplevelsen av gården med hjälp av dess historia.
Annons

Eva Skyllberg, avdelningschef på Julita Gård, hur känns det?

 – Det känns fantastiskt och lite omtumlande, vi var inte förberedda så vi är överraskade och väldigt glada.

Vad tror du var avgörande för att just ni vann?

– Vårt arbete med att utgå från den historiska miljön, som är vår styrka och plattform, för att skapa en innovativ miljö och upplevelse.

Hur då?

– Vi utgår alltid från kunskapen om kulturmiljöerna i våra aktiviteter, då jobbar vi till exempel med vårt arkiv och den kunskap som finns om miljöerna, och tittar på forskning om olika saker. Detta förädlar vi i vår pedagogiska verksamhet, – i våra visningar, på broschyrer och i digitala kanaler.

Kan du ge ett exempel på hur ni har gjort detta?

– Ett exempel är julevenemanget som börjar nu lördag, då har vi letat i våra arkiv om hur man har firat jul på Julita förr, vad de som bodde här gjorde och vad som fanns på julbordet. Sedan gör vi en lärande verksamhet av det, med visningar och om uppdukningar som det var på den tiden. Tanken är att man ska lära sig något här, det ska vara en estetisk och intellektuell upplevelse att koma hit.

Vad är utmaningen för en verksamhet som Julita Gård?

– Att driva ett stort gods och herrgårdsanläggning med lönsamhet. Det är dyrt att hålla, så det handlar om att få det att gå ihop genom att tänka nytt och tänka framåt.

Hur ska ni fira?

– Vi ska fira med personalen i nästa vecka Just nu laddar vi för premiären av Julstämning i morgon, säger Eva Skyllberg.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...