Annons

Julmys och påskpyssel förlänger säsongen för Julita Gård

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Julita Gård är en av de nominerade till Stora Turismpriset, bland annat för sitt arbete med att förlänga säsongen. ”Vårt arbete påverkar hela regionen”, säger publik- & programkoordinator Ebba Bursell Haglund.
Annons

Julita Gård i Sörmland, som är en del av Nordiska museet, är en av de nominerade till Stora Turismpriset, som delas ut den 6 december. Nomineringen kommer bland annat av arbetet med att förlänga säsongen med hjälp av aktiviteter och genom att jobba mot en bred målgrupp – ett arbete som ska utvecklas ytterligare framöver.

– Vi har satt igång ett strategiskt arbete för de kommande fem åren för hela verksamheten, och ett av målen är att utöka säsongen, något vi har jobbat med även bakåt, säger avdelningschef Eva Skyllberg, som tillträdde i augusti.

Nytt julevenemang

Bland annat har man börjar förlägga evenemang under lågsäsong för att locka fler och nya grupper av besökare. Nytt för i år aktiviteten Julstämning, som bland annat innehåller temavisningar om hur man firade jul i äldre tider på Julita Gård, julpyssel och ponnyridning för barn. Inför nästa år tittar man på hur man även ska kunna förlänga säsongen under vår och försommar.

– Vi startar normalt med ett kosläpp den 5 maj, men har nästa år ambitionen att öppna redan till påsk, med ett liknande upplägg som på julen – påskaktiviteter som fokuserar på hur man firade påsk på gården förr, säger Eva Skyllberg.

Välbesökt Pettsson & Findus

Då barnfamiljer är en viktig målgrupp har många av aktiviteterna fokus på barn. Pettsson & Findus är en aktivitet som lockar många barnfamiljer, som till våren kompletteras med en ny lekmiljö inomhus för de små.

Påverkar turismen i Sörmland

Högsäsong för Julita gård är mitten av maj fram till slutet av augusti när skolorna börjar, målet är att börja tidigare och hålla öppet längre in på hösten, främst på helgerna. Ebba Bursell Haglund som är publik- & programkoordinator tror att det finns positiva effekter för hela Sörmland av att Julita Gård har öppet längre på säsongen och därmed lockar fler turister till området.

– Vi involverar ofta olika föreningar och mindre företag i våra evenemang under säsongen. Det kan handla om allt från catering, olika musikframträdanden och musikersammarbeten till att GoIF agerar parkeringsvakter och Hembygdsföreningen säljer våfflor och lotter. Gällande julevenemanget kommer kyrkokören med kantor och vår lokala ICA-butik med försäljning av smått och gott tillhörande julen, säger Ebba Bursell Haglund.

På sikt hoppas man att även på fler besökare från resten av landet, och utlandet.

– Gården har så många välbevarade historiska miljöer och ett fantastiskt kulturlandskap med gårdar, och torp och betesmark. Det finns en helhet här som ur ett europeiskt perspektiv är helt unik. Så målet är att vara ett attraktivt besöksmål, för både svenska och utländska besökare. Men det arbetet gör vi i steg, så det är en resa vi har börjat på, säger Eva Skyllberg.

Läs vilka som är nominerade till Stora Turismpriset HÄR.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt