Annons

Junibacken bygger ut för 25 miljoner

zoom En del av Junibackens ombyggnation omfattar en digital avdelning<br />
 med fokus på läsning. Foto: Junibacken
En del av Junibackens ombyggnation omfattar en digital avdelning
med fokus på läsning.
Foto: Junibacken
NYHETER. Med nya lokaler för utställningar, musik och teater ska Junibacken locka 20 000 fler besökare per år. Nöjesanläggningen gör sin största investering någonsin: ”Trycket från besökarna ökar”, säger vd Björn Edlund.
Annons

Junibacken på Djurgården bygger ut och gör sin största investering sedan starten 1996. Turistattraktionen får två tillbyggnader som ska innehålla en ny utställningslokal och bekvämlighetsutrymmen för besökarna.

– Det här är sista delen av en stor utbyggnadsplan där vi för första gången tillför nya fastigheter. Vi bygger en 225 kvadratmeter stor lokal för lek, musik och teater. Utöver det blir det ett utrymme med nya toaletter och kapprum, säger vd Björn Edlund.

Mer digitalt

Junibackens huvudmålgrupp är barn i åldrarna 0 till 6 år och fokus är att locka till läsning. I den nya byggnaden ska man därför lägga till en ny digital utställning.

– Vi måste ta steget in i det digitala, i dag har vi inget sådant alls. Det handlar om

att skapa en brygga mellan barnen som är vana vid surfplattor och böckernas värld, så en del av lokalen kommer i framtiden att innehålla digitala installationer.

Utöver de två tillbyggnaderna ska man bygga en ny terrass ovanpå det 220 meter långa personalutrymmet på Junibackens baksida.

– Härifrån kommer besökarna att få en fantastisk utsikt över Vasa Museet och vattnet. På sikt vill vi kunna erbjuda mat och dryck här.

Höga förväntningar

Bakgrunden till byggprojektet är att besökarnas förväntningar på upplevelser har ökat, berättar Björn Edlund.

– Våra gäster vill ha bekväma upplevelser och gällande det har vi haft vissa brister, det har varit trångt och lite dålig luft. Den andra delen är att vi vill tillföra en ny dimension med det digitala, det är framtidens sagoberättande.

Föreningen Kungliga Djurgårdens Intressenter siktar på att Djurgården ska bli Skandinaviens främsta besöksmål. Och nu görs området om för att locka turister, ett exempel är ny gatubelysning i olika färger. Junibackens ombyggnation är en del i detta projekt.

– Vi har en nära relation med alla som verkar på Djurgården och vi uppmuntrar varandra till att skapa bättre upplevelser. Vår satsning är absolut en del i att göra området mer attraktivt. Och vi hoppas på att locka 20 000 fler besökare till oss.

25 miljoner i investeringar

Junibacken ska vara öppet under hela byggperioden som startar i februari, och beräknas avslutas i slutet av året. Kostnaden väntas landa på 25 miljoner kronor.

– Det är mycket pengar. Vi gör investeringen eftersom trycket från besökarna ökar. Vi tror också starkt på vårt erbjudande – att vara en koppling till sagovärlden och Astrid Lindgrens berättelser, säger Björn Edlund.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...