Annons

Kända filmhotellet söker ny krögarroll

zoom Göta Hotell i Borensberg byggdes 1908.
Göta Hotell i Borensberg byggdes 1908.
NYHETER. På bästa läge invid slussen i Göta kanal ligger det ikoniska hotellet. Efter det senaste ägarbytet så söker man efter en ny operatör med fine dining-ambitioner. 
Annons

Göta Hotell i Borensberg är kanske mest förknippat med den första Göta kanal-filmen och dess ikoniska scener från ett grekiska bröllop som utspelar sig där. De senaste 14 åren har sekelskiftesbyggnaden drivits som en gourmetrestaurang och det kan vara en inriktning som de nya ägarna AB Göta kanalbolag fortsätter att utveckla.

– Den sista köpehandlingen skrevs på 26 februari så det här är helfärskt. Vi äger marken och har alltid velat köpa hotellet eftersom det är en viktig symbol för Göta kanal. Förutom filmen med Janne ”Loffe” Carlsson så har även Legoland gjort en tolkning av byggnaden. Nu kan vi säkerställa att anläggningen utvecklas vidare på ett bra sätt, säger Anders Donlau, vd för AB Göta kanalbolag.

Genom köpet av hotellet vill Anders Donlau skapa synergieffekter som kan stärka besöksmålet Göta kanal. Och därför är kraven höga på den operatör som ska driva verksamheten tillsammans med Göta kanalbolag. 

– Vi jobbar intensivt med att hitta en ny operatör till hotellet och hoppas att vi har någon på plats redan till sommarsäsongen 2016. Eftersom det är en anläggning som är starkt förknippad med Göta kanal så har vi extra höga krav på att de förstår verksamhetens behov. Vi har flera intressenter här i trakten, allt från restaurangägare till uthyrare av olika slag.

Nya idéer diskuteras

Vilken inriktning hotellet ska ha är inte fastslaget. Men det finns idéer som ska diskuteras med den nya operatören. Eftersom det är en relativt liten anläggning så är utmaningen att hitta rätt modell och prisnivå, särskilt när det gäller hotellets restaurang.

– Det är inte korv och hamburgare som vi kommer att servera i första hand. För att skapa lönsamheten behöver den som tar över driften ha höga ambitioner, kanske åt White Guide-hållet. Det gäller att hitta en nisch som sticker ut i bruset, säger Anders Donlau.

Skapa en året runt-anläggning

Nu är hotellet stängt för säsongen och under tiden renoveras lokalerna, bland annat har en ny energisnål värmeanläggning installerats. Målet med hotellsatsningen är att på sikt skapa en året runt-anläggning som är synonym med Göta kanal.

– Att förlänga säsongen är besöksnäringens stora dilemma. Men det här är en plats som ligger nära Linköping, Sveriges femte största stad, så marknaden finns. Det handlar om paketering och att skapa erbjudanden som fångar upp intresset.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...