Annons

Kocklag ska råda bot på personalbrist

zoom Scandics kockar blir inspiratörer och förebilder. Foto: Scandic
Scandics kockar blir inspiratörer och förebilder. Foto: Scandic
NYHETER. För att råda bot på kockbristen och attrahera nya medarbetare startar Scandic Hotels ett eget kocklag som ska fungera som förebilder.
Annons

Kocklaget är en insats för att visa upp talanger som jobbar i Scandic-kök runt om i landet, och med det lyfta hotellkedjans restaurangutbud.

– Tanken är också att laget ska fungera som trendspanare och när vi tar fram nya rätter så får de ge sitt bidrag och tycka till, säger Patrick Tribo, kökschef på Scandic.

Laget består av sju kockar från olika svenska Scandichotell som valdes ut bland totalt 42 sökande. Medlemmarna ska träffas regelbundet under ett år och diskutera olika frågor, som ”närproducerat” eller ”ekologiskt”.

– Om vi diskuterar begreppet närproducerat så kan vi mötas på en gård som har närproducerade råvaror. Vi ska även arrangera inspirationstillställningar ute på våra restauranger där laget visar upp en ny rätt eller teknik.

Restaurangbranschen står inför en stor rekryteringsutmaning, i Stockholm beräknas man behöva anställa över 1 500 kockar de kommande fem åren. Inom Scandic Hotels märker man av bristen och insatsen är ett sätt att attrahera nya medarbetare.

Vi gör det här för att visa att vi är en attraktiv arbetsgivare. I takt med att laget blir mer känt hoppas vi kunna locka nya medarbetare. Vi gör flera satsningar för att motverka kockbristen. Bland annat har vi startat en kockskola tillsammans med Astar där personer som vill bli kockar får utbildning och sedan garanterar vi dem anställning.

Hur ska laget framstå som förebilder?

– De här personerna är kreatörer som jobbar ute i våra kök, det skapar en trovärdighet både inför våra medarbetare och för dem som är nyfikna på yrket, de får någon att se upp till.

Patrick Tribo anser att branschen gemensamt behöver ta ansvar för att attrahera mer arbetskraft. Och det är i skolorna som det arbetet ska starta.

– Vi är en stor aktör och därför måste vi ta vårt ansvar, med exempelvis utbildningar och culinary team. Framöver tror jag att branschen måste engagera sig ute i skolorna, genom att kockar och servitriser berättar hur det är och om vilka möjligheter yrket ger så kan det väcka nyfikenhet.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...