Annons

Koden till branschens utveckling

zoom Branschkoden bygger på en idé som har utvecklats av krögaren<br />
 Fredrik Eriksson, utbildningsprogrammet Krogkoden. Foto: Colourbox
Branschkoden bygger på en idé som har utvecklats av krögaren
Fredrik Eriksson, utbildningsprogrammet Krogkoden.
Foto: Colourbox
NYHETER. Kompetensförsörjning är en av besöksnäringens största utmaningar. För att hjälpa företag att utveckla och behålla sin personal håller Visita och HRF på att ta fram verktyget Branschkoden.
Annons

En mer professionell och strukture­rad verksamhet leder till personal som trivs bättre och stannar längre. Det är den bärande idén bakom Branschkoden, ett verktyg som Visita och Hotell­ och restaurangfacket, HRF, har tagit fram med finansiering av Besöksnäringens forsknings­ och utvecklingsfond, BFUF.

Mer professionell personalhantering

Verktyget som blir tillgängligt för Visitas medlemmar, innehåller enkla mallar och checklistor som ska underlätta arbetet med introduktion av nyanställda, utvecklingssam­tal, arbetsbeskrivningar, feedback och mycket mer.

– Kompetensförsörjning är den största utmaning­ en för vår bransch. För att kunna rekrytera och be­ hålla personal måste företagen lyfta professionaliteten när det gäller att hantera personalen, säger Stina Algotson, vd för BFUF.

Hjälpmedel

Tanken är att Branschkoden ska fungera som ett hjälpmedel för framför allt mindre och medelstora företag i besöksnäringen.

– Stora företag har HR-­avdelningar med rutiner för de här frågorna, men det kan vara tufft för små företag, fortsätter Stina Algotson. Jag tror att Bransch­ koden kan hjälpa dem, det är ett jättebra och gediget material med processer och rutiner för ett framgångsrikt operativt personalarbete.

– Det är bra för medarbetarna, men vi tror också att det leder till mer hållbara företag och långsiktig lönsamhet, för det är kostsamt med stor personal­ omsättning.

Idén bygger på Krogkoden

Konceptet bygger på en idé som har utvecklats av krögaren Fredrik Eriksson. För två år sedan star­tade han Krogkoden, ett internt utbildningsprogram för de anställda i Fredrikfamiljen. Krogkoden inkluderar bland annat en chefs­utbildning och en personalhandbok i form av en digital plattform.

– Rekryteringen av personal är vår största utmaning och i dagens samhälle tror jag att det blir allt viktigare att ha en bra struktur för de anställda. Hela vår bransch måste ta större ansvar för de här frågorna, säger Fredrik Eriksson, som också har varit med och utvecklat Branschkoden.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...