Annons

”Gästerna får allt högre förväntningar”

zoom Lena Kempe har lagt en femårsplan som innebär stora investeringar. Foto: Daftö resort
Lena Kempe har lagt en femårsplan som innebär stora investeringar. Foto: Daftö resort
SOMMARINTERVJU. Lena Kempe är i princip född på en campingplats. Men trots att hon har arbetat på Daftö Resort i hela sitt liv, ser hon till att campingen ständigt utvecklas. Hon har nyss lagt en plan för att investera 200 miljoner bland annat i ett nytt pirathotel på anläggningen.
Annons

I våras tilldelades Lena Kempe utmärkelsen Årets kvinna i besöksnäringen av Visita, något hon själv tror beror bland annat på hennes engagemang i branschfrågorna – både i besöksnäringen i stort, och i campingfrågorna. Och att utvecklingen Daftö har haft de senaste åren har bidragit till utmärkelsen.

Daftö Resort är idag en internationellt erkänd resort, hur har du jobbat för det?

– Det handlar om att bygga upp en verksamhet med ett längre perspektiv, att säkerställa kvalitet i alla led, att aldrig nöja sig och att hela tiden jobba vidare och leta efter förbättringar. Gästerna får allt högre förväntningar, och där måste vi vara med.

 Du verkar ha många planer och idéer. Vad händer härnäst på Daftö?

– Vi har lagt en masterplan för de närmaste fem åren som innebär investeringar på närmare 200 miljoner. Vi ska dels utveckla nöjesparken och påbörja byggnation av ett hotell här på Daftö som ska stå klart 2020. Vi kan erbjuda allt från lyxstugor till enklare boende som tältplatser, men hotell saknas, så nu gör vi ett med pirattema, precis som på övriga Daftö.

Det är en stor investering, hur vågar du?

– En del av framgången är mod, om man inte vågar händer inget. Jag har otroligt stor tilltro till den här branschen och till besöksnäringen i stort. Det är härligt att jobba i en bransch som levererar glädje. Dessutom tror jag starkt på Sverige som destination. Hotellplanerna har funnits med väldigt länge, så det är inte något vi kommit på i en handvändning.

 Du är tredje generationen i företaget, vad är framgångsfaktorn?

– Vi har alltid försökt leverera en genuin kvalitet, det kan ge en kortsiktig mindre vinst, men det ger ett stort resultat nu. Farfar och farmor drev campingen från 1974, därefter kom mina föräldrar in i driften tillsammans med min farbror. Vi är tre döttrar som sommarjobbat här varje sommar, studerat och nu tagit oss tillbaka in i driften och ägandet. Nu ägs den av två av oss systrar tillsammans med min mamma.

 Vad är bra service för dig?

– Jag tror att bra service handlar om alla de där grejerna som man inte riktigt kan ta på. Det är mötet med människor som är framgången. Ju större vi blir, desto mer personal blir vi som ska bygga upplevelsen, och vi lägger stor kraft på att överföra den känslan till medarbetarna, såväl åretrunt-personalen som säsongsarbetarna.

Hur gör man det?

– Vi vill trygga dem i mötet med människorna och vara med och skapa de här häftiga upplevelserna. I stort handlar det om glädje, att ha roligt på jobbet. Glädje smittar, också till våra gäster. Det bygger också på en stolthet hos våra medarbetare, att de är lösningsorienterade, och att de känner att de har utrymme att lösa olika situationer.

Sedan du tog över har Daftö blivit en modern resort med boenden, nöjespark, restauranger, butiker och flera pooler. Hur såg det ut när du tog över?

– Jag tog över som vd 2015, men har jobbat heltid på Daftö sedan 2008. Under de tio åren har nöjesparken kommit till och tillväxten har varit god hela vägen. Vi har lagt mycket kraft på att lägga en starkare och en mer kompetenstyngd organisation.

 Om du får drömma fritt, vad har du för vision för Daftö Resort?

– Jag tänker att vi har väldigt mycket mer att berätta för Sverige och resten av världen om den här guldpärlan. Visionen är att få hotellet klart, sedan har vi mer mark att exploatera och jag ser ingen ände på hur vi kan utöka. Vi vill också växa på andra delar av året.

 Daftö Resort har en kvarts miljon gästnätter per år nöjesparken Daftöland hade 110 000 besök förra sommaren. Vad har du för framtida mål?

– Vi vill fördubbla Daftölands storlek. Vi vill få in ännu fler attraktioner, men eftersom parken är byggd på interaktion vill vi också få in mer lekattraktioner. Bland annat står en större berg- och dalbana på önskelistan. Vi vill också fortsätta att utveckla resorten med fler restauranger, tematiserade boendemöjligheter och självklart det nya hotellet.