Annons

Linköpings krogkung vill utveckla stadens uteliv

zoom ”Allt som har med sinnena att göra”, säger Johannes Soner.
”Allt som har med sinnena att göra”, säger Johannes Soner.
NYHETER. För tre år sedan klev han in i familjeföretaget med förhoppningen att få snurr på affärerna. Idag tillskrivs Johannes Soner epitet som ”Linköpings krogkung”; en idealist som hela tiden är på jakt efter nya restaurang- och barkoncept. 
Annons

Som 22-åring beslutade sig Johannes Soner för att gå i sina föräldrars fotspår genom att fullfölja en hotell-, restaurang- och turismutbildning i Österrike. Efter utbildningen fick han erbjudande att jobba som assistent åt en hotelldirektör på Ritz Carlton i USA, men tackade nej. Däremot var han fast besluten över att han ville jobba kvar i branschen, men som entreprenör.

Sedan dess har Johannes Soner arbetat i det familjeföretag som startades av hans pappa Sükrü på 1980-talet. Och 2013 tog han över som vd för S8-gruppen.

– I tonåren jobbade jag på Storan med fokus på disk, städ, servering och bar. Just då såg jag det som något tillfälligt, och familjen anställde mig mest för att kunna hålla koll på mig. Men när jag återvände från Österrike ville jag ta företaget till nästa nivå, säger Johannes Soner.

Vågar expandera

Johannes Kök, hans första satsning som vd, hamnade redan efter ett halvår sjua i ”Årets Köttkrog”, som utses av det vinhuset Beringer. Drygt tre år senare har han byggt upp det lilla företaget till en koncern som utöver Johannes Kök också består av en fine dining-restaurang med uteservering (Storan), en italiensk restaurang (1854), en ölbar (Malt och Humle) och en nyöppnad restaurang med tillhörande cocktailbar (Taket).

– Hur det kommer det sig att jag vågar växa och investera? Restaurangmarknaden växer och det är en större andel människor som går ut och äter. Vi ser när vi öppnar upp fler enheter att våra befintliga enheter också ökar i omsättning och att det är fler människor som besöker dem.

Johannes Soner månar om att utveckla Linköpings restaurangscen och förkunnar att han inte sitter nöjd i båten – långt ifrån.

– När det gäller fler nyetableringar är jag väldigt spontan av mig. Inom kort bygger vi ut Johannes Kök med en tunnel till grannfastigheten och det gamla köket kommer att bli en helt ny restaurang.

En tunnel…?

– Ja, syftet med tillbyggnaden är först och främst att köket måste bli större för både innergården och Johannes Kök. Inspirationen till tillbyggnaden har jag också fått ifrån resor till några väldigt intressanta platser runtom i världen. Vi är i uppstartningsfasen med att utveckla konceptet och för tillfället kan jag inte avslöja för mycket.

Delar med sig av sina resor

Johannes Soner konstaterar att han försöker dela med sig av erfarenheter från sina resor genom åren – men inte bara känslan utan även dofterna, smakerna och stämningen; ”allt som har med sinnena att göra”.

– Sitter man exempelvis på Johannes Kök så ska man få känslan av min resa till Buenos Aires, sitter man på Taket och tar en cocktail och en burgare så ska man få en känsla av Brooklyn och tar man en öl på Malt och Humle så vill vi förmedla känslan av historiska, klassiska svenska ölhallar med influenser ifrån hippa, coola ölstäder runtom i världen. Jag brinner för utveckling och att hela tiden förverkliga mina drömmar. Med lite vilja så kan man åstadkomma vad som helst.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...